Kuvitus: Ainoa Graphic Design / ainoa.fi
Jokaisen rinnat ovat erilaiset ja niiden ulkonäkö muuttuu myös iän myötä.

Rinnat

Rintojen arkuus ja rinnoissa tuntuva kova kyhmy ovat usein ensimmäisiä merkkejä rintojen kasvun ja koko murrosiän alkamista.

Alussa rinnan muoto voi olla erikoinen ja se vaihtelee paljon kehityksen aikana. Toinen rinta voi myös olla selvästi kookkaampi kuin toinen, tai nännit ja nännipihat ovat erimuotoisia ja – kokoisia. Rinnat voivat myös olla arat tai pingottavat, tai ne voivat näyttää olevan eri korkeudella. Pehmeät, mutta tukevat rintaliivit tasoittavat rintojen koko- ja näköeroa ja suojaavat rintoja.

Rintojen kehitys kestää 3-5 vuotta. Rinnat eivät ole kuitenkaan koskaan täysin valmiit, sillä ne muuttuvat ja muotoutuvat koko elämän ajan. Rintojen koko ja ulkonäkö eivät yleensä vaikuta rinnan toimintaan, kuten esimerkiksi imetykseen.

Rinnat koostuvat rauhaskudoksesta, rasvakudoksesta ja sidekudoksesta. Rintojen koko liittyy usein rasvakudoksen määräään. Jos on on hoikka, niin usein rinnat ovat pienemmät kuin henkilöillä, jonka kehossa on enemmän rasvakudosta. Rinnan rauhaskudoksen määrä on osittain perinnöllistä.

Nännipiha muodostuu erityyppisistä rauhasista ja sileästä lihaskudoksesta. Ihminen ei voi säädellä sileän lihaskudoksen toimintaa tahdonalaisesti, vaan se supistelee esimerkiksi veressä kiertävien hormonien vaikutuksesta. Jos on kylmä, nännipihan sileä lihaksisto yleensä supistuu ja nännin tulee paremmin esille. Tämän ilmiön tarkoitus on suojata rintarauhasia kylmältä. Sama ilmiö tapahtuu myös kiihottuessa, mutta eri syystä.