Kuva rintojen tutkimisesta.
1. Katsele rintojasi peilin edessä hyvässä valossa edestä ja sivusta käsien ollessa ensin alhaalla ja sitten ylös ojennettuina. Kohota rintaa ja katso myös sen alaosaa.
2. Voit tunnustella rintojasi myös makuulla.
3. Tunnustelu on helppo tehdä suihkussa ihon ollessa liukas.
4. Painele vastakkaisen puolen kämmenellä ja sormilla rintarauhasta rintakehää vasten alue alueelta. Älä hiero rintaa, vaan liikuta kättä nostamalla se välillä ylös.

Rintojen tutkiminen

Tutustu rintoihisi: millaiselta ne näyttävät ja tuntuvat? Rintojen tunnustelu kannattaa tehdä aina samassa vaiheessa kuukautiskiertoa, mieluiten heti kuukautisten loputtua. Silloin rinnoissa on vähiten kuukautiskiertoon liittyviä muutoksia, eikä silloin rinnat ole myöskään niin arat ja turvonneet kuin muussa kuukautiskierron vaiheessa.

Säännöllisestt rintoja tutkimalla opit tuntemaan rintojesi rakenteen ja havaitse niissä tapahtuvat muutokset. Rintojen kasvassa ja kehittyessä murrosiässä, niiden kuuluukin muuttua. Kuitenkin, jos jokin seikka askarruttaa mieltäsi, siitä kannattaa jutella terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa.

Oman kehon tunteminen on tärkeää. Kun tunnet kehosi ja tiedät, mikä sinussa on normaalia, huomaat myös muutokset. On hyvä, jos huomaat normaalista poikkeavat muutokset kuten kyhmyt, kovettumat tai haavaumat ajoissa. Niistä kannattaa kertoa terveydenhoitajalle tai lääkärille.