Neitsyys on arvokas asia

Neitsyys on arvokas asia, ei taakka, josta täytyy päästä eroon. Jokainen määrittelee itse, onko neitsyt vai ei. Toinen ajattelee neitsyyden menneen esimerkiksi tamponin käytön tai itsetyydytyksen yhteydessä (fyysinen neitsyys), toisen mielestä neitsyys menee kun ensimmäisen kerran rakastelee omasta tahdostaan toisen kanssa (henkinen/psyykkinen neitsyys).
Eli neitsyt voi olla mieleltään, vaikka immenkalvo olisikin venynyt jostain ulkopuolisesta välineestä. Tämän määritelmän mukaan myös henkilö, joka on ollut ensimmäisessä yhdynnässä sitä itse haluamatta, on kuitenkin henkisesti edelleen neitsyt.

Fyysinen neitsyys liittyy immenkalvoon

Toisin kuin usein ajatellaan, immenkalvo ei ole kalvo, joka peittää emättimen aukon. Se on rengasmainen, ohut sidekudospoimu, joka sijaitsee emättimen aukon ympärillä, hieman sen sisäpuolella.
Immenkalvon tarkoituksena on suojata emätintä. Tytön kasvaessa naiseksi immenkalvo venyy ja suurenee niin, että yhdynnät ja tamponin käyttö mahdollistuvat.
Yleensä immenkalvo venyy ja antaa myöten ensimmäisessä yhdynnässä. Joskus immenkalvo voi osittain revetä yhdynnässä, tämä aiheuttaa hieman kipua ja pientä verenvuotoa. Immenkalvo voi venyä myös muista syistä kuten tamponin käytöstä, urheilusta ja itsetyydytyksestä.
Sitä, onko joku neitsyt vai ei, kukaan ulkopuolinen ei voi nähdä, sillä immenkalvon aukon väljyydessä on luonnostaan suuria eroja tyttöjen välillä.