Seksi voi myös aiheuttaa ongelmia

Seksi ei suju kenelläkään aina niin kuin haluaisi. Joskus siihen ilmaantuu häiriötekijöitä tai liittyy ongelmia. Ne voivat liittyvä muun muassa haluttomuuteen, yhdyntäkipuihin tai suorituspaineisiin.

Useisiin seksiongelmiin voidaan vaikuttaa keskustelemalla niistä ammattilaisen (esim. lääkäri tai seksuaalineuvoja) kanssa. On tavallista, että seksiongelmien takana on uskomuksia, asenteita, häpeää ja odotuksia, joiden tiedostaminen ja sitä kautta niihin vaikuttaminen, auttaa myös seksiin liittyviin pulmiin.

Omasta seksuaaliterveyteen liittyvästä asiasta voit keskustella seksuaalineuvojan kanssa Väestöliiton nuorten nettivastaanotolla. Myös Suomen seksologisen seuran verkkosivuilta löytyy yhteystietoja seksuaalineuvojille ja seksuaaliterapeuteille: www.seksologinenseura.fi. Pojat voivat soittaa myös Poikien Puhelimeen arkipäivisin klo 13-18 p. 0800 94 884.

Ongelmia voi olla niin miehillä kuin naisillakin

Yhdyntäkipuja voi aiheuttaa muun muassa kuivat limakalvot ja jännittäminen. Luottamus ja turvallisuuden tunne ovat avaintekijöitä tyydyttävään seksiin. Niitä ei helposti saavuteta ilman aitoa läsnäoloa, kumppanin kanssa asioista keskustelemista ja huomioonottamista.

Ensimmäiset yhdynnät jännittävät luultavasti jokaista. Myös yhdynnän "epäonnistuminen", yhdyntäkivun, erektio-ongelman tai nopean siemensyöksyn vuoksi, voi saada aikaan pelon epäonnistumisesta myös seuraaviin seksitilanteisiin. Pelko ja jännittäminen vaikuttavat usein epätoivotulla tavalla kehon toimintaan ja esimerkiksi kiihottuminen sekstitilanteessa estyy. Tällaisen noidankehä tiedostamiseen ja häiriötekijöihin vaikuttamiseen voi saada tukea ja ohjausta seksuaalineuvonnasta.