Eka kerta herättää uusia tunteita

Eka kerta on aina uusi, ihmeellinen ja jännittävä tilanne. Jokaisessa rakkaussuhteessa eka kerta on aina eka kerta.
Ensimmäinen rakastelukokemus saattaa olla myös aivan eri asia kuin ensimmäinen yhdyntä. Hyväilytkin voivat johtaa kiihottumiseen ja laukeamiseen ilman yhdyntää; sitäkin kutsutaan rakasteluksi. Voi myös olla, että rakastelussa ei ole aikomustakaan kokea yhdyntää. Joskus ensimmäinen yhdyntä sisältyy ensimmäiseen rakastelukokemukseen.
Parhaimmillaan ensimmäistä yhdyntää on suunniteltu ja molemmat ovat valmistautuneet rakasteluun. Tärkeinä on ehkäisystä etukäteen huolehtiminen! Kun oma ehkäisy on molemmilla kunnossa, voi keskittyä kihelmöivään yhteiseen kokemukseen rauhassa.

Eka kerta voi myös pelottaa

Ensimmäiseen yhdyntään liittyy pelkoja sekä tytöllä että pojalla. Kaikki asiat, joita ei ole ennen kokenut, pelottavat yleensä aina, ainakin vähän. Kun seksitaudin ja suunnittelemattoman raskauden pelko on poistettu ehkäisyvälineillä, muiden pelkojen hoito liittyy juuri tähän rakkaussuhteeseen, jossa ensimmäinen yhdyntä koetaan.
Yleensä tytöt pelkäävät, että yhdyntä sattuu, tai että penis ei mahdukaan sisään heidän emättimeensä. Pojat pelkäävät, että erektio loppuu ennen kuin yhdyntä on alkanut tai siemensyöksy tulee liian nopeasti. Molemmilla on pelkoa oikein suoritetusta toimituksesta.
Toisaalta halutaan tuottaa mielihyvää ja seksuaalista nautintoa toiselle, mutta se on vaikeaa kun molemmat pelkäävät, ettei itse osaa tehdä oikein tai ”niin kuin kuuluisi tehdä”. Nämä pelot ovat luonnollisia ja siksi seurustelevan parin keskinäisen suhteen turvallisuus on tärkeintä ennen ensimmäistä yhdyntää.

Epäonnistumisen tulee olla sallittua

Suhteen pitäisi olla niin turvallinen, että kaikki epäonnistuminen on sallittua. Toisaalta luottamuksen pitäisi olla niin suurta, että kumpi tahansa uskaltaa perääntyä missä rakastelun vaiheessa tahansa, ilman että kumppani painostaa tai loukkaantuu.
Jos yhdyntä tekee kipeää, sitä ei tule jatkaa. Tällöin kannattaa selvittää, mistä kipu johtuu. Kannattaa myös etsiä apua ja opastusta kivun ennalta ehkäisyyn ja yrittää joskus toiste uudelleen.
Jos penis ei suostu seisomaan, se ei merkitse maailman loppua. Myöhemmin on mahdollista yrittää uudelleen. Todennäköisin syy siihen, että ei seiso, on jännittäminen. Seurustelua kannattaa siis jatkaa entiseen malliin ja tutustua lisää kumppaniin. Ajan kuluessa jännitys yleensä kaikkoaa.
Suhteella on paras perusta onnistuneelle seksille, kun se on turvallinen, molemminpuolinen luottamus toimii ja kumppanukset pystyvät keskustelemaan keskenään peloista ja epäonnistumisista.
Seksi on oikeasti tuhat muuta temppua kuin se tunnetuin seksitemppu, jossa penis liikkuu edestakaisin emättimessä.