Seksuaalisen loukkauksen vaikutukset

Seksuaalirikoksen tai -kaltoinkohtelun uhriksi joutuminen aiheuttaa usein ikäviä tunteita ja ajatuksia. Seksuaalisen kaltoinkohtelun uhriksi joutuminen voi olla niin pelottava, uhkaava tai loukkaava asia elämässä, että sen seurauksena oma seksuaalisuus voi joutua ikään kuin hyllylle. Esimerkiksi voi tuntua siltä, ettei haluaisi olla lainkaan seksuaalinen olento ja tekisi mieli mennä piiloon, vaikkapa pukeutumalla löysiin vaatteisiin.

Mieleen saattaa palata muistoja tapahtuneesta tai voi tulla paniikkikohtauksia. Tyypillistä on myös tuntea itsensä väsyneeksi ja jollain tavalla oudoksi ja erilaiseksi. Muut ihmiset saattavat pelottaa. Seksuaalisen kaltoinkohtelun jälkeen mukavat mielikuvat itsestä ja omasta viehättävyydestä voivat hetkeksi hävitä tai ne muuttuvat kielteisiksi.

Kaltoinkohtelusta toipumiseen voi liittyä monenlaisia tunteita. Usein uhriksi joutuminen aiheuttaa syyllisyyden- ja häpeäntunteita, vaikkei seksuaalinen kaltoinkohtelu ole koskaan nuoren itsensä vika. Tekijä on toiminut väärin.