Verkkoneuvontapalvelut

Tarjoamme alle 20-vuotiaille nuorille seksuaalineuvontaa verkkopalveluina. Voit käydä keskustelua omasta tilanteesta, etsiä tietoa ja pyytää neuvoa kolmen erillisen palvelukanavan kautta.

Neuvontachat

Neuvontachat on auki maanantaisin ja torstaisin klo 14.00- 16.00.

Työntekijämme keskustelevat kanssasi reaaliaikaisesti verkkosivujen oikeasta alalaidasta löytyvällä chat-alustalla. Keskustelemme yhden asiakkaan kanssa kerrallaan, joten voit joutua jonottamaan vuoroasi chat-keskusteluun. Tarkoituksenamme on auttaa mahdollisimman monia nuoria, joten rajaamme keskusteluajan 30 minuuttiin. Jos asiasi vaatii pidempää tai toistuvia keskusteluja, niin voimme sopia nettivastaanotosta, joka mahdollistaa tällaisen keskustelun.

Kysy asiantuntijalta palsta

Voit lähettää viestisi palstalle rekisteröitymisen jälkeen. Työntekijämme vastaa viestiisi parin viikon kuluessa julkisella palstalla. Myös lähettämäsi viesti julkaistaan.

Tätä palvelua ei kannata käyttää asioiden hoitamiseen, joihin tarvitaan neuvoja ja ohjausta nopeasti. Usein vastausten ja syiden selvittämiseksi tarvitaan lisätietoja ja tarkentavia kysymyksiä, jonka vuoksi ohjaamme usein asiakkaita palstalta Neuvontachatiimme. Tarkemman kuvauksen ja ohjeet Kysy asiantuntijalta palstan käyttöön löydät palvelun verkkosivulta.

Nettivastaanotto

Tällä hetkellä nettivastaanottoja avataan tarvittaessa Neuvontachatista ohjautuville asiakkaille. Voit varata työntekijämme kanssa sovitun nettivastaanottoajan rekisteröitymisen jälkeen palvelun verkkosivulta. Tarkemman kuvauksen Nettivastaanotosta ja ohjeet sen varaamiseen löydät palvelun verkkosivulta.

Verkkoneuvontapalveluiden työntekijät

Nuorten viesteihin vastaavat ja nuorten kanssa keskustelevat Väestöliitossa työsuhteessa olevat, koulutetut seksuaaliterveyden asiantuntijat. Kaikilla työntekijöillämme on joko sosiaali- tai terveysalan tutkinto ja lisäksi erilaisia määriä seksologista täydennyskoulutusta.

Verkkoneuvontapalveluiden rajoituksista

Erityisesti lääketieteellisiin kysymyksiin on usein vaikeaa tai mahdotonta vastata verkkoneuvonnassa. Lääketieteellisten diagnoosien ja selitysten löytämiseen tarvitaan lähes aina tarkempia tutkimuksia, kuten oireen konkreettista tarkastelua tai näytteiden ottamista. Tällaisissa tilanteissa vastauksessamme ohjaammekin asiakkaan muiden palveluiden piiriin, kuten lääkärin vastaanotolle, vastausten ja hoidon saamiseksi.