Heidi Ruohio: Kolmekymppiset naiset ja ”lapsiasia”

7.5.2018 klo 07:00

Vaikka monet pyöreiden vuosien kriisit saattavat vaikuttaa keksityiltä, kolmenkympin kriisissä pesii totuuden siemen. Oman kokemukseni mukaan kolmenkympin täyttäminen saa lapsettomat naiset – ja kenties myös miehet - pohtimaan ”lapsiasiaa”.

Tiedossa on, että pikkuhiljaa pitäisi ruveta tekemään päätöksiä lastenhankinnasta (tai sen yrittämisestä). Välillä tuntuu, ettei tässä iässä mitään muuta mietitäkään.

Kannattaako lasten hankintaa tietoisesti kolmekymppisenä lykätä, jos kumppani on jo löytynyt? Me kolmekymppiset tunnumme odottavan ”oikeaa” hetkeä, jolloin niin ulkoiset kuin sisäiset resurssit olisivat mahdollisimman hyvät lapsen tulolle. Vanhemmuuteen halutaan valmistautua ja olla valmiita, se otetaan vakavasti. Monet odottavat tunnetta vauvakuumeesta. Mitä jos ei vauvakuumetta tulekaan? Pitäisikö jättää varaa myös sattumalle? Elämässä kun kaikkea ei voi kuitenkaan suunnitella.

Olen huomannut omassa kaveripiirissäni, että lasten hankinnasta on melko vaikea puhua, sillä pidämme lastenhankintatoiveita hyvin henkilökohtaisina. Puhumattomuuden taustalla on ainakin osin pelko tahattomasta lapsettomuudesta. Sen aiheuttamasta tuskasta voi olla kokemuksia itsellä, omassa lähipiirissä tai vähintäänkin siitä on voinut lukea naistenlehdistä. Mitä tehdä, jos lasta ei yrityksestä huolimatta kuulukaan? Entäpä ne, joilla ei ole vielä kumppania ja kuitenkin jo toive lapsesta? Kuinka vaikeaa voikaan olla katsoa vierestä, kun muut ikätoverit saavat lapsia.

Samaan aikaan ympäristö on kovin kiinnostunut lapsisuunnitelmistamme. Niitä yritetään joko suoraan tai vaivihkaa saada selville. Olen itse kohdannut useammin kuin kerran suoran kysymyksen ”joko te yritätte lasta?”. Lisäksi vähän aikaa sitten tätä kysymystä tehostettiin tunnustelemalla vatsaani. Hienovaraisempi tapa lienee kuitenkin naisen alkoholikulutuksen tarkkailu juhlatilanteissa. Yksi kaverini laittoi aikanaan illanistujaisia varten oikeaan siideripulloon alkoholitonta siideriä pitääkseen alkuraskautensa salassa. Hän syyllistyi kuitenkin ystäviensä aliarvioimiseen ja ”jäi kiinni” raskaudesta siiderin makutestissä. Kippis ja onnea!

Heidi Ruohio
yliopiston opettaja

Kolumni on julkaistu ensimmäisen kerran sivuillamme 27.8.2010.