Kuukausivaihtelut avioerojen vireillepanossa

12.9.2017

Kuva: Shutterstock.

Avioero pannaan vireille jättämällä käräjäoikeuteen avioerohakemus, jonka voi jättää yksi puolisoista tai molemmat yhdessä. Suomessa avioerohakemukset jätetään yleisimmin tammi- ja elokuussa, joulukuussa jätetään vähiten hakemuksia.

Hakemuksen jättämisestä alkaa kuuden kuukauden harkinta-aika, jonka jälkeen puolisoilla on puoli vuotta aikaa uudistaa avioerohakemus tai antaa asian raueta. Poikkeuksen muodostaa tilanne, jossa pari on asunut virallisesti erillään kaksi vuotta. Tällöin heidät voidaan tuomita avioeroon ilman harkinta-aikaa.

Eron hakemiseen liittyy tavallisesti puolisoiden muutto erilleen. Erillisiä perusteluja ei tarvita. Lasten huollosta ja osituksesta sopimisen voi jättää myöhempään ajankohtaan.

Avioerohakemuksen jättäminen ei välttämättä johda avioeroon, mutta se osoittaa, että ainakin yksi osapuoli on tehnyt vahvoja päätöksiä avioliiton ja yhteiselämän lopettamisesta.

Tutkijat päättelevät, että avioliitto joutuu voimakkaimman arvioinnin kohteeksi loma-aikoina, kun parit viettävät tavallista enemmän aikaa yhdessä.

Myös muualla on havaittu, miten harvinaista on jättää avioerohakemus perheen juhlapyhien alla jouluna. Mutta jos joululoma ei tuo helpotusta parin väleihin, hakemus voidaan jättää tammikuussa.

Suomessa ja Ruotsissa avioeronneisuus on Euroopan korkeimpia, keskimäärin Suomessa tuomitaan 13 500 avioeroa vuodessa. Avoerojen vireillepanosta ei ole saatavissa vastaavaa tietoa.

Heli Vaaranen

parisuhdetiimin esimies, psykoterapeutti

Holopainen, Jari et.al (2017): Avioerohakemusten kuukausivaihtelu Suomessa vuosina 1994–2015. Yhteiskuntapolitiikka 2/2017, 222-227.