Rakkaudessa on kolme vaihetta

18.12.2017

Rakastumisen vaihe

Parisuhteen kehittymisessä voidaan nähdä kolme eri vaihetta. Ensimmäiseen eli rakastumisen vaiheeseen kuuluu voimakas innostus, toisen pakonomainen ajattelu, yhteisestä elämästä fantasiointi, seksuaalinen kiihottuminen ja halu, toivo onnistumisesta ja pelko hylkäämisestä. Kuka tahansa ei saa hormonien ryöppyä aikaiseksi, valitun toisen täytyy näyttää oikealta, tuoksua oikealta ja tuntua oikealta. Jotkut tutkimukset viittaavat siihen, että tämä rakastumisen vaihe loppuu luonnollisesti 18 kuukauden kuluessa. Kuitenkin joillain ihmisillä oman rakastetun kuvan katsominen voi aiheuttaa rakastumisen kokemuksen jopa 21 yhdessä vietetyn vuoden jälkeen.

Luottamuksen rakentaminen

Toisessa parisuhteen vaiheessa keskiössä on luottamuksen rakentaminen. Kun suhteessa on otettu isoja sitoutumisen askelia, mieleen hiipii usein myös epävarmuutta, valitsinko kuitenkaan oikein. Voinko oikeasti luottaa tähän ihmiseen? Tässä vaiheessa ihminen kysyy tietoisella tai tiedostamattomalla tasolla itseltään, oletko vierelläni kun tarvitsen sinua? Voinko luottaa siihen, ettet petä luottamustani? Parisuhdetutkija Gottman havaitsi tutkimuksissaan, että luottamukseen liittyvät kysymykset olivat keskeinen sisältö vastavihittyjen parien kaikissa riidoissa. Vastaukset luottamukseen liittyviin kysymyksiin määrittelivät, kuinka turvalliseksi tai turvattomaksi suhde koettiin.

Parisuhteen toisessa vaiheessa ne piirteet, jotka alun perin näyttivät toisessa ihastuttavilta alkavat nyt näyttää ärsyttäviltä. Erilaisuus saatetaan kokea uhkaavana ja yleensä monet ajattelevat, että miksi toinen ei voi olla enemmän kuin itse. Rakkauden kakkosvaiheessa vaikeat tunteet ovat arkipäivää, kuten frustraatio, pettymys, suru ja raivo. Tässä vaiheessa parit riitelevät eniten.

Riitelyllä on kuitenkin myös tärkeä merkitys. Sen avulla yritetään löytää luottamus. Jos, yhteyttä toiseen ei löydy, luottamus siihen, että toinen on vierellä myös vaikeina aikoina, rapautuu. Jos luottamuksen rakentaminen epäonnistuu, liitto yleensä päättyy eroon.

Sitoutuminen ja lojaliteetti.

Kirjallisuudessa kuvataan yleensä kaksi ylläolevaa parisuhteen vaihetta. Parisuhdetutkija Gottman on kuitenkin sitä mieltä, että luottamuksen rakentamisen jälkeen suhteessa tulee vielä kolmas vaihe. Tämä kolmas vaihe on sitoutumisen ja lojaliteetin rakentamisen vaihe. Gottmanit huomasivat pitkittäistutkimuksissaan, että parit rakensivat alusta saakka suhteessaan joko lojaliteettia ja sitoutumista tai petturuutta ja sitoutumisen puutetta. Kolmannessa parisuhteen vaiheessa parit joko arvostivat ja olivat kiitollisia toisistaan tai he vaalivat pettymystä ja pohtivat aktiivisesti sitä, mitä suhteesta puuttuu.

Tutkimuksissa on tullut viitteitä siitä, että vertaaminen todelliseen tai kuviteltuun toiseen ennakoi pettämistä. Miksi sitten ihminen lähtee vertailemaan omaa puolisoa toisiin? Gottmanin mukaan tarve vertailuun syntyy niissä pienistä hetkissä, jolloin ihminen omassa pahassa olossaan tekee eleen yhteyden hakemiseen puolisoltaan ja kokee, että puoliso ei vastaa eleeseen. Hetkissä jolloin oma puoliso kääntyy pois negatiivisella tavalla, alkaa syntyä ajatuksia, että pystyisin kyllä parempaan, ansaitsen parempaa.

Kolmas vaihe liittyy siihen, pystyykö ihminen olemaan kiitollinen siitä, mitä hänellä on, vai kiinnittääkö hän huomionsa siihen mitä häneltä puuttuu. Kun ajatukset alkavat mennä negatiiviseen suuntaan, ihminen lakkaa panostamasta suhteeseen, suhde hiipuu ja kuolee. Omia tarpeita ei enää ilmaista, konflikteja vältellään ja kuilu toiseen alkaa kasvaa. Ihminen alkaa hakea jostain muualta sitä, mitä omalta suhteeltaan kaipaisi. Puoliso lakkaa elämästä omassa mielessä. Kun puoliso käy mielessä, häneen heijastetaan samoja ajatuksia kuin omassa mielessä on alkanut risteillä. Ajatellaan, että puoliso on epäluotettava, eikä oikeasti sitoutunut.

Anna Salmi
psykologi, psykoterapeutti

Gottman John ja Julie (2017) The Natural Principles of Love. Journal of Family Theory & Review 9, 7–26.