Tunnekeskeinen parisuhdekurssi yliopisto-opiskelijoille

20.9.2018

Tunnekeskeinen parisuhdekurssi on kanadalaisen Sue Johnsonin tunnekeskeiseen pariterapiaan perustuva parisuhdekurssi, jossa tutkitaan parisuhteen vuorovaikutusta sekä vuorovaikutustilanteiden taustalla vaikuttavia tunteita.

Kurssi soveltuu pareille, jotka haluavat lisätä ymmärrystään omasta parisuhteestaan sekä parantaa keskinäistä yhteyttä ja läheisyyttä. Kurssille mahtuu 5 paria. Kurssille hakeville pareille tehdään alkuhaastattelu, joka on osa kurssia. Tunnekeskeinen parisuhdekurssi on luonteeltaan intensiivinen, joten kurssille hakevien parien on pystyttävä osallistumaan kaikille kerroille ja sitoutumaan työskentelyyn. Kurssi ei sovellu pareille, joiden parisuhteessa on isoja, työstämättömiä ongelmia eikä silloin jos parisuhteessa on väkivaltaa tai liiallista päihteiden käyttöä. Kumppanin ei ole välttämätöntä olla yliopisto-opiskelija.

Kurssi kokoontuu Ylioppilaiden Terveydenhoitosäätiön tiloissa, osoitteessa Töölönkatu 37, kahdeksana tiistaina. Kurssipäivät ovat ti 9.10. klo 13-15, ti 23.10. klo 13-15, ti 30.10. klo 13-15, ti 6.11 klo 13-15, ti 13.11. klo 13-15, ti 20.11. klo 13-15, ti 27.11. klo 13-15 ja ti 4.12. klo 13-15. Kerrat koostuvat luennoista, videoiden katsomisesta, harjoituksista, keskusteluista ja kotitehtävistä. Kurssikirjana käytetään Sue Johnsonin kirjaa Kunpa sinut tuntisin paremmin. Keskustelemalla tunnekeskeiseen parisuhteeseen.

Kurssi on maksuton mutta kirjan kurssilaiset hankkivat itse.

Kurssikertojen aiheet:

1. Rakkauden ja kiintymyssuhteen ymmärtäminen

2. Kun yhteys katkeaa -Tuhoavat keskustelut

3. Arkojen kohtien tunnistaminen

4. Turvallisen perustan luominen

5. Luottamuksen palauttaminen

6. Kun yhteys löytyy -Pidä minut lähelläsi –keskustelut, osa 1

7. Kun yhteys löytyy -Pidä minut lähelläsi –keskustelut, osa 2

8. Tunneyhteyden vahvistaminen seksin ja kosketuksen avulla, Rakkauden ylläpitäminen

Kurssin vetäjinä toimivat YTHS:n psykologi, TM Elina Nurminen sekä Väestöliiton Parisuhdekeskuksen psykologi, psykoterapeutti Anna Salmi.

Tiedustelut ja ilmoittautumiset: anna.salmi@vaestoliitto.fi sekä elinakaarina.nurminen@yths.fi