« takaisin Tulosta

Kolumni

Shampanjaa vai kaurapuuroa?

13.11.
Suomalaisessa keskustelussa kuva pikkulapsiperheistä on ankea. Samanlaisiin tuulipukuihin pukeutuneet vanhemmat raahustavat pesemättömissä hiuksissa Prisman käytäviä tuholaislaumansa perässä. Elämä on silmäpusseja, pyykkivuoria, Lego-miinoja, keittiönkaapin oveen ikuisiksi ajoiksi juuttunutta kaurapuuroa, eikä koskaan, milloinkaan seksiä. Samaan aikaan hotelli Tornin kattokerroksessa lapsettomat pariskunnat siemailevat afterwork-shampanjaa ja piipahtavat iltapuhteiksi New Yorkissa.

Parisuhteen H-hetket

24.10.
Parisuhteessa voi olla tiettyjä, ratkaisevia hetkiä. Niin sanottuja H-hetkiä. Mieleesi saattaa tulla seurustelun aloittaminen, ehkä häät tai yhteenmuutto, ehkä ensitreffit. Nämä ovat kaikki tärkeitä hetkiä, jotka voivat jäädä mieleen loppuelämäksi. Merkittävimmät parisuhteen H-hetket saattavat kuitenkin olla aivan toisenlaisia hetkiä. Tällaiset erittäin ratkaisevat H-hetket ovat niitä hetkiä, kun kumppanisi tarvitsee sinua erityisen paljon.

Riippumattomuuden ihanne johtaa riippuvuuteen

13.10.
Itselleni kaikkein mullistavin viimeaikainen löydös liittyy teoriaan ihmisten tunteiden säätelystä. Nykyään ajatellaan, että koko ihmisen kehollinen apparaatti on tavallaan syntynyt yhteisen säätelyn kautta. Sitä myös säädellään koko ajan yhdessä.

Kirjoja parisuhteesta, terveydestä ja mielenterveydestä

Ytimekkäitä vastauksia parisuhteen pulmakohtiin

15.11.
En ikinä tiedä, mitä kumppanini todella ajattelee. Milloin kannattaa erota? Voiko aggressiivinen muuttua? Remontti raastaa parisuhdettamme. Mistä tietää, että rakastaa? Puolisoni fantasioi ryhmäseksistä.

Kirja-arvostelu: Läheinen parisuhde

13.11.
Mikään parisuhde ei ole ristiriidaton. Oman parisuhdekäyttäytymisen ja siinä esiintyvien rakentavien tai haitallisten kaavojen äärelle pysähtyminen on hyödyllistä kenelle tahansa. Läheinen parisuhde -kirjasta saa oivalluksia omille sekä kumppanin käyttäytymismalleille parisuhteessa.

Kaunokirjallisuutta

Nostalgiaa, jättikauluksia ja Beatles-tukkia

15.8.
Yle Areenalla on nähtävissä uusintana laadukas TV-dokumentti Kansankodin kuokkavieraat. Kymmenen prosenttia suomalaisista muutti 1960- ja 70-luvuilla työn perässä Ruotsiin. Ja töitähän saatiin. Lasten tehtävä oli toimia tulkkeina ja asioiden hoitajina. Aikuisten kielitaito määritti paikan työelämässä ja yhteiskunnassa. Perheet sopeutuivat, kun oli pakko. Vain pieni määrä palasi takaisin.

Kun mies on naimisissa työnsä kanssa

21.11.2016
Sähköauto Teslan kehittäjän ja yksityisten avaruusrakettien rakennuttajan Elon Muskin elämäkerta on kuin mitä fantastisin seikkailuteos. Pikkupojasta lähtien nero, yksinäinen Elon tekee asioita edellä muita. Hänestä kehkeytyy bisnesvoittaja ja pysäyttämätön innovaatiohurjastelija Kalifornian Piilaaksossa.

Elokuvia parisuhteesta

Parisuhde-elokuvien aatelia

31.5.2016
Ohjaaja Maïwennin elokuva Huuma kertoo juuri siitä, mitä nimi kuvaa. Se on elokuva intohimosta ja repivästä rakkaudesta.

Brooklyn (2015)

12.4.2016
Elämä 1950-luvun Irlannissa on yksinkertaista ja niukkaa. Tulevaisuus ei tarjoa nuorelle naiselle paljon mahdollisuuksia.

Elegantti tarina kahden naisen välisestä rakkaudesta

10.3.2016
Carol on hienostunut, herkkä ja ehjä kuvaus kypsän yläluokkaisen naisen Carol Airdin (Cate Blanchett) ja nuoren Therese Belivetin (Rooney Mara) rakkaussuhteesta. Tarina sijoittuu New Yorkiin ja 50-luvulle.

Parisuhdetutkimusta tiiviisti

Kansainvälinen tutkijaryhmä: Ikääntyvien erillissuhteet ovat uusi perhemuoto

6.11.
Kansainvälinen tutkijaryhmä kiinnostui siitä, miten ikääntyvät 65 - 74-vuotiaat elävät parisuhteissaan. Havaittiin laaja joukko "nuoria vanhoja", jotka eivät eläneet avo- tai avioliitossa, mutta joilla oli erityinen intiimi, läheisyyteen ja kumppanuuteen perustuva pitkä suhde toisaalla asuvaan kumppaniin.

Haastattelututkimus suomalaisten uskottomuuskriiseistä

23.10.
Annikki Kaikkosen kirja Uskottomuus – syyt ja seuraukset (2016) pohjautuu hänen väitöstutkimukseensa Tarinallisen tutkimuksen näkökulma suomalaiseen uskottomuuteen (2015). Hän haastatteli tutkimukseensa 40 suomalaista heidän kokemuksistaan uskottomuudesta. Mukana oli 24 naista ja 14 miestä.

Äidiksi yllättäen

25.9.
Uusin kansainvälinen perhetutkimuksen huippujulkaisu Journal of Marriage and Family kertoo artikkelissaan yllätysäideistä. Mitä tapahtuu, kun nainen tekee päätöksen jäädä vapaaehtoisesti lapsettomaksi – mutta sitten lopulta käykin toisin?

24.11.2017 klo 03:53:56