Nukkumattia odotellessa

31.7.2017

Kun uni ei illasta toiseen ota tullakseen, yö kuluu valveilla kieriskellessä tai edessä on herääminen jo varhain, ovat hyvät neuvot vähitellen kalliit. Ääritapauksessa nukkumaan meno voi alkaa pelottaa ja unettomuudesta muodostuu itseään ruokkiva kehä.

Sairaanhoitaja, uniterapeutti Anna-Mari Aronen ja laboratoriohoitaja, unipolygrafiateknologi Susan Pihl ovat kirjoittaneet oppaan Unentaidot, joka tarjoaa keinoja saavuttaa hyvä uni lääkkeettömästi. Siinä opitaan tunnistamaan nukkumista vaikeuttavia ajattelu- ja toimintamalleja ja löytämään niiden tilalle uusia näkökulmia. Nukkumisongelmien keskellä on tärkeää kohdella itseään myötätuntoisesti.

Unentaitojen esittely alkaa biologisista, fysiologisista ja behavioraalisista lähtökohdista edeten vähitellen kohti ajatusten, tunteiden ja arvojen tarkastelua. Kirjoittajat käyvät läpi myös unen huoltoa, kuten nukkumisympäristöä, liikunnan merkitystä, iltarutiineja ja ruoka-aineita, jotka voivat edistää nukkumatin saapumista. Tarjolla on menetelmiä arkipäivän kiireiden rauhoittamiseksi unta varten, sillä uni voi usein olla valveen ongelma. Miltä tuntuisi viettää rauhallista ajatushetkeä illansuussa tai löytää mielikuvissaan turvapaikka, johon voi palata? Kirjan sivuilta selviää myös, miten toipumis- ja sopeutumiskykyään voi vahvistaa, jolloin unen on helpompi tulla.

Unentaidot on koottu asiantuntevalla otteella ja se sisältää useita ohjeita ja esimerkkejä sekä tietoisen läsnäolon harjoituksia. Teksti on lukijaa kohtaan lempeää ja väljää. Mielikuvaharjoitukset on kirjoitettu taidokkaasti. Toisaalta muistutetaan, että myös liiallinen yrittäminen voi hankaloittaa unen saamista. Harjoituksia ei tarvitse käyttää orjallisesti sellaisina kuin ne ovat, vaan lukija voi muokata itselleen sopivan vaihtoehdon. Opas sopii sekä itsehoidon että ammattilaisen tukeman ohjauksen avuksi.

Anna-Mari Aronen, Susan Pihl: Unentaidot. Löydä uni ilman lääkkeitä, 271 s. Duodecim 2015.

Kirja-arvostelun tehnyt toimittaja Anu Haapa