Suoraa puhetta uskottomuudesta mieheltä miehelle

6.9.2017

Psykologi ja kokenut yhdysvaltalainen kliinikko Robert Weiss on riippuvuuksien asiantuntija. Hän on kirjoittanut ja puhunut mediassa laajalti mm. digitaalisen viestinnän vaikutuksista ihmissuhteisiin. Hänen uusin kirjansa on Out of The Doghouse – A Step-by – Step Relationship Saving Guide for Men Caught Cheating. Health Communications (2017)

Se on hätkähdyttävä kirja uskottomuudesta. Weiss tajusi, että uskottomuudesta on kirjoitettava suorasukaisesti, kuin mies miehelle.  Kirja kuvaa hyvin rehellisesti ja kaunistelematta uskottomuuden tapoja, motiiveja ja toimintaa. Se kuvaa mitä tapahtuu, kun mies jää kiinni ja joutuu parisuhteesta  ”koirankoppiin” eli joutuu tilille menneistä, menemisistään ja tulemisistaan.

Uskottomuutta käsiteltäessä ei ole kyse vain siitä, mitä on tapahtunut ja kenen kanssa, vaan siitä, että uskottomuuteen liittyy tavallisesti kokonainen valheiden ja salaisuuksien verkko. Kirjoittaja kuvaa perusteellisesti sitä, miten helppoa olisi valehdella lisää, tai ainakin vähätellä ja mitätöidä tapahtunutta. Olisi helppoa jatkaa uskottomuutta uusilla pelimerkeillä tai jatkaa salailua. Mutta todellisuudessa hän, joka haluaa lopettaa uskottomuuden, joutuu sen asian puolisonsa kanssa kohtaamaan. Puoliso tarvitsee paljon tietoa, mutta miten voisi toimia oikein, jos haluaa pitää kiinni pitkästä parisuhteestaan? Ja hyvin monet haluavat. ”Uskottomuus ei merkinnyt mitään”, sanovat monet, mutta puoliso on eri mieltä.

Kirja selittää, mitä uskottomuus voi puolisoille merkitä. Kieli on selkeää englantia, josta kiinnostunut lukija selviää varmasti. Kirja selittää, miten epäsuoruudella tai sitten aivan liian avoimilla puheilla kesken pahimman kriisin uskoton voi puhua itsensä ojasta allikkoon. Kirjoittaja lupaa lukijalle sen seitsemän tapaa saada aikaan parannusta parisuhteeseen erheiden jälkeen. Ja niistähän uskottomuudessa usein on kyse – toivotaan parisuhteelta jotakin muuta kykenemättä sitä puolisolle kertomaan.  Uskottomuus on traumaattinen kokemus sen läpikäyneille, mutta yli neljännesvuosisadan kokemuksella Robert Weuiss opettaa, miten uskottomuuden takaa voi häämöttää parempi parisuhde ja aito läheisyys.

Kirja sopii parisuhteita työssään kohtaaville sekä heille, jotka ovat kohdanneet uskottomuuden omassa liitossaan.

Heli Vaaranen

Parisuhdetiimin esimies, psykoterapeutti