Nostalgiaa, jättikauluksia ja Beatles-tukkia

15.8.2017

Yle Areenalla on nähtävissä uusintana laadukas TV-dokumentti Kansankodin kuokkavieraat. Kymmenen prosenttia suomalaisista muutti 1960- ja 70-luvuilla työn perässä Ruotsiin. Ja töitähän saatiin. Lasten tehtävä oli toimia tulkkeina ja asioiden hoitajina. Aikuisten kielitaito määritti paikan työelämässä ja yhteiskunnassa. Perheet sopeutuivat, kun oli pakko. Vain pieni määrä palasi takaisin.

Ihmettelen dokumenttisarjan nimeä, sillä erinomaisen viihdyttävä ohjelma vahvistaa jakso jaksolta ymmärryksen siitä, että suomalaiset työntekijät olivat haluttuja ja arvostettuja, eivät suinkaan kutsumattomia kuokkavieraita? Olihan niitä ongelmiakin, kuten viina ja tappelut. Suomalaissiirtolaisten lapsi, kirjailija Susanna Alakoski voitti Ruotsin arvostetuimman kirjallisuuspalkinnon teoksellaan Sikalat. Kirja kuvaa niiden elämää, jotka eivät muutossa onnistuneet. Vaikka ankea tupa oli vaihtunut lämpimään ja kuivaan kerrostalokämppään, alkoholismi ja köyhyys rehottivat ja tuhosivat  perheitä.

Sarjassa nähdään runsaasti 1970-luvun videomateriaalia. On myös onnesta säteileviä laihoja perheitä pikkuautoineen telttailemassa ja poseeraamassa talojensa rappusilla. Nähdään myös mustavalkoista kuvaa 1960-luvulta niistä oloista, joista perheet lähtivät Ruotsiin. Moni sadonkorjuu oli pikkutraktorin tai käsiniiton varassa. Tätä nostalgisempia tunnelmia ei televisio voi tarjota, heinänkorjuu suorastaan tuoksuu nenässä!

Tässä sarjassa ovat kaikki kliseet tangosta järjestötoimintaan. Mikä liikuttavinta, se on todellista suomalaisuutta kotimaansa jättäneille perheille. Laitetaanpa sauna päälle ja tango Satumaa soimaan – niin tekevät myös ruotsalaistuneet sukulaisemme länsinaapurissa.

Sarja on valmistunut vuonna 2011. Ohjaajina kahdeksassa eri jaksossa ovat Markku Heikkinen, Markku Kilpiäinen, Emilia Putkonen ja Ari Matikainen.

Heli Vaaranen
Parisuhdetiimin esimies, psykoterapeutti