Onnikujan kaverukset

5.12.2014

Onnikujan kaverukset on Väestöliiton uunituore alle kouluikäisille tarkoitettu kolmiosainen satutietokirjasarja, jossa käsitellään elämän suuria kysymyksiä lapsille sopivassa muodossa. Kirjojen tavoitteena on auttaa aikuisia keskustelemaan lasten kanssa näistä asioista.

Alle kouluikäisiä lapsiakin askarruttavat elämän suuret kysymykset. On hienoa, jos heille pystyy kertomaan niistä kehitystasonsa huomioon ottavalla tavalla. Onnikuja-satukirjat on kirjoitettu täyttämään osaltaan tätä tehtävää. Kirjasarja toimii taustatukena vanhemmille tässä tärkeässä tehtävässä. Kaiken infotulvan keskellä on hyvä varmistua, että tieto on peräisin luotettavasta lähteestä, eikä esimerkiksi verkon keskustelupalstoilta. Lapsille näppärä tapa oppia asioita on opiskella tarinoiden kautta.

Vessajutut ja rakkaus osana arkea

Onnikuja-kirjat ovat seksuaaliterveyden ammattilaisten Maaret Kallion ja Susanna Ruuhilahden kirjoittamia. Vaikka kirjoittajat ovatkin terapeutteja, tarinoissa ei ole mitään päälle liimattua. Ne eivät ole teennäisen valistavia opuksia, vaan aitoja lasten satukirjoja parhaimmillaan. Päähenkilöt Onnikujan lapset elävät tavallista arkea, mutta se näyttäytyy tarinoissa rikkaana ja värikkäänä. Vessa- ja alapääjutut, lapsenteko, ystävyys, yksinhuoltajuus ja rakkaus käsitellään kirjoissa hauskalla tavalla. Kirjoja on ollut kommentoimassa tekovaiheessa tukku varhaiskasvatuksen asiantuntijoita, joten sisältö ei ole millään tapaa liian ronskia. Ison plussan ansaitsevat Minna Kähkösen kuvitukset, jotka täydentävät ja tukevat tekstiä ansiokkaasti.

Ei enää vain isompien poikien suusta

Kirjasarja tulee tarpeeseen, sillä tällaisia ei ole ainakaan minun käsiini aiemmin osunut. Omassa lapsuudessani olisi ollut Onnikuja-kirjoille tarvetta, sillä vielä 1980-luvun kulttuuri vaikeni monista mieltä askarruttaneista asioista. Etenkin arat asiat jäivät käsittelemättä tai sitten tieto saatiin kehitystasolle väärässä muodossa. Usein ne kuultiin pihapiirin isompien poikien suusta. Koulussakin jäi moni kysymys vailla vastausta. Onneksi nyt on kuitenkin tarjolla materiaalia, jonka avulla rakentaa pohjaa lapsen henkiselle kehitykselle ja hyvinvoinnille. Itse koin, että tarinat kertovat tärkeistä asioista tavalla, jota ei itse välttämättä olisi tullut keksineeksi.

Kahta päivänpolttavaa teemaa jäin kirjoista kaipaamaan. Ensinnäkin sateenkaariperheen roolia olisi voinut nostaa enemmän. Toisekseen olisin kaivannut enemmän maahanmuuttajia henkilökavalkadiin. Moniäänisyys on arkipäivää, ja niistä puhuminen edessä on jokaisen kasvattajalla. Myyttien murtamisessa kirjat toimisivat tehokkaina apukeinoina.

"Lue uudelleen"

Onnikuja-kirjasarja on oiva joululahja vaikka koko perheen yhteiseen pukinkonttiin, sillä yhdessä lukemiseen ne on tarkoitettukin. Ainakin omaan jälkikasvuuni kirjat tekivät niin suuren vaikutuksen, että ne piti lukea heti toiseen kertaan. Hauskinta kuulemma oli, kun ”poika pieraisi ja näytti pippeliä.”

Janne Pantsu

Toimittaja

Maaret Kallio ja Susanna Ruuhilahti

Onnikujan kaverukset ja pomppiva massu

Onnikujan kaverukset ja uusi poika

Onnikujan kaverukset ja suuri PRÖÖT!

VL-markkinointi Oy, 1. painos 2014

Tilaukset: www.vaestoliitto.fi/nettikauppa