Selviytyjän tarina koskettaa

31.7.2018

Hanna Velling: Kirjosieppo. Bazar 2018

Hanna Vellingin esikoiskirja on kiinnostava syksyn 2018 uutuus. Romaani Kirjosieppo on vangitseva uusperheen, eron ja vaikeiden tunteiden ja hetkien kuvaus.

Perheenäidillä on kommunikaatiokatkos miehensä lapseen edellisestä liitosta. Ruoat eivät kelpaa ja bonusäiti kokee ulkopuolisuutta omassa kodissaan. Lopulta on kuitenkin shokki, kun mies, yhteisen pienokaisen isä sanoo aamiaispöydässä: -  ”Mä muutan tästä pois”. Erotilanne nostaa monia tunteita pintaan: Surua, kun lapsi kasvaa ilman isän jatkuvaa läsnäoloa. Kiitollisuutta , kun tyttökaverit ja ex-anoppi ovat tukena ja kuuntelevat. Pettymystä, kun unelmat murentuivat. Alkaa melkein kestämätön sinnittely.

Kirja on naisen selviytymisen kuvaus olosuhteissa, joissa eroavat joutuvat vielä tekemään paljon yhdessä. He asuvat yhdessä jonkun aikaa eroilmoituksen jälkeen.  He käyvät yhdessä töissä samalla työpaikalla. He jakavat samoja työkavereita, ystäviä ja tuttavia. Heistä miehen uusi kumppanikin lienee löytynyt? Eronnut pari setvii lapsen tapaamiset ja vääntää vuokrasopimuksesta. Pisteenä iin päälle lisää vaikeuksia, ja sitten vielä lisää. Koskettavaa kamppailua, jota seuratessa lukija hihkuu aina kun nainen on selvinnyt taas yhdestä päivästä, taas yhdestä vaikeudesta. Eräänä päivänä epätoivosta tulee loppu. Alkaa uusi alku.

Heli Vaaranen, Parisuhdetiimin esimies