Mitä mustasukkaisuus uusperheessä tarkoittaa?

15.1.
Uusperhe merkitsee perhettä, jossa yhdellä tai kahdella vanhemmalla on lapsia edellisestä parisuhteesta. Tutkijat deGreef ja Platt (2016) selvittivät haastattelututkimuksen pohjalta (n=21), miten mustasukkaisuus ilmenee uusperheissä.

Kansainvälinen tutkijaryhmä: Ikääntyvien erillissuhteet ovat uusi perhemuoto

6.11.2017
Kansainvälinen tutkijaryhmä kiinnostui siitä, miten ikääntyvät 65 - 74-vuotiaat elävät parisuhteissaan. Havaittiin laaja joukko "nuoria vanhoja", jotka eivät eläneet avo- tai avioliitossa, mutta joilla oli erityinen intiimi, läheisyyteen ja kumppanuuteen perustuva pitkä suhde toisaalla asuvaan kumppaniin.

Haastattelututkimus suomalaisten uskottomuuskriiseistä

23.10.2017
Annikki Kaikkosen kirja Uskottomuus – syyt ja seuraukset (2016) pohjautuu hänen väitöstutkimukseensa Tarinallisen tutkimuksen näkökulma suomalaiseen uskottomuuteen (2015). Hän haastatteli tutkimukseensa 40 suomalaista heidän kokemuksistaan uskottomuudesta. Mukana oli 24 naista ja 14 miestä.

Äidiksi yllättäen

25.9.2017
Uusin kansainvälinen perhetutkimuksen huippujulkaisu Journal of Marriage and Family kertoo artikkelissaan yllätysäideistä. Mitä tapahtuu, kun nainen tekee päätöksen jäädä vapaaehtoisesti lapsettomaksi – mutta sitten lopulta käykin toisin?

Kuukausivaihtelut avioerojen vireillepanossa

12.9.2017
Avioero pannaan vireille jättämällä käräjäoikeuteen avioerohakemus, jonka voi jättää yksi puolisoista tai molemmat yhdessä. Suomessa avioerohakemukset jätetään yleisimmin tammi- ja elokuussa, joulukuussa jätetään vähiten hakemuksia.

Miten saisin puolisoni haluamaan minua?

29.8.2017
Parisuhteen alkupuolella intohimo on usein voimakasta. Toiseen tutustuminen syvemmällä tasolla on palkitsevaa. Molemmat parisuhteen osapuolet ovat virittäytyneitä ymmärtämään toisen kehoa ja mieltä. Pikku hiljaa ajan kuluessa oma rakastettu tulee tutummaksi ja suurin intohimo alkaa kadota. Usein myös kokemus omasta erityisyydestä toisen silmissä hieman hiipuu.

Katsaus tunnekeskeisen pariterapian tutkimuksista

15.8.2017
Stephanie Wiebe ja Susan Johnson (2016) esittävät Family Process -lehdessä yhteenvedon tunnekeskeistä pariterapiaa koskevista tutkimuksista.

Aika herätä ja miettiä, mitä lapset joutuvat kohtaamaan netissä

27.7.2017
Katharine Hill on kirjoittanut kirjan nettiajasta, joka tunkeutuu jokaiseen perheeseen ja ihmissuhteeseen, ja lasten kasvatuksesta älypuhelinten maailmassa. Olisi niin paljon helpompaa työntää pää pensaaseen ja nyökytellä: ”Ongelmia on, mutta ei internetille voi mitään”. Sen sijaan Katharine kutsuu lukijan mukaansa tarkastelemaan, mitä meidän lapsillemme oikein tapahtuu netissä.