Parisuhdeväkivallan uhri ei voi pysäyttää parisuhdeväkivaltaa

3.8.
Väkivallan tarkoitus on kontrolloida, hämmentää ja alistaa. Fyysiset vammat ovat yleisiä. Fyysinen ja psyykkinen väkivalta esiintyvät yhdessä, jolloin vakivallan kokija tuntee suurta pelkoa irtautua.

Riitaisa liitto voi olla terveysriski erityisesti miehille

25.7.
Korkean konfliktin liitot voivat olla hyvin haitallisia terveydelle. Ne ovat samantasoinen terveysriski kuin tupakointi tai alkoholinkäyttö. Liitto itsessään ei suojele parin terveyttä ja pitkää ikää, vaan se, miten puolisot kohtelevat toisiaan.

Seksuaalisuudesta kertominen perheessä on sateenkaarinuorelle käännekohta

4.6.
Tutkijaryhmä seurasi sitä, miten ja kenelle LBGQ-sateenkaarinuoret kertoivat lähipiirissään seksuaalisuudestaan. LGBQ tarkoittaa seksuaalisesti lesbo, homoseksuaali, biseksuaali tai queer-suuntautuneita henkilöitä. Usein kokoomaan lisätään myös kirjain T, joka merkitsee transsukupuolisia henkilöitä. Laadulliseen tutkimukseen osallistui 22 nuorta.

Tunnekeskeisen parisuhdekurssin vaikuttava apu

25.5.
Kahdessa uudessa tutkimuksessa tarkasteltiin tunnekeskeisen parisuhdekurssin vaikuttavuutta. Tunnekeskeinen parisuhdekurssi on tunnekeskeisen pariterapian kurssimuotoinen sovellus.

Yksinkertaisesta kirjoitustehtävästä apua parisuhteelle

14.5.
Psykologian professori Eli Finkel tutkimusryhmänsä kanssa (2013) selvitti lyhyen kirjoitustehtävän vaikutusta parisuhdetyytyväisyyteen.

Lapsettomuuden vaikutus naisen terveyteen

8.5.
Vapaaehtoinen ja tahaton lapsettomuus on yleistyvä ilmiö länsimaissa. Australialainen tutkija Melissa Graham selvitti lapsettomuuden vaikutuksia naisen terveyteen.

Terapeuttinen yhteistyösuhde ennustaa pariterapian tuloksellisuutta

27.4.
Psykologian professorit Myrna Friedlander, Valentin Escudero, Laurie Heatherington ja Gary Diamond selvittivät terapeuttisen yhteistyösuhteen vaikutusta pari- ja perheterapian tuloksellisuuteen. Terapeuttinen yhteistyösuhde tarkoittaa terapeutin ja asiakkaiden välistä tunnesidettä, yhteisymmärrystä terapian tavoitteista ja työskentelyn keinoista.

Syrjintä ei lannista kaikkia sateenkaaripareja

16.4.
Huolimatta tasa-arvoa edistävästä lainsäädännöstä samaa sukupuolta olevat parit lapsineen kohtaavat yhä syrjintää. Syrjinnän aiheuttamat vastoinkäymiset voivat verottaa sateenkaariperheen hyvinvointia. Tutkimukset kuitenkin osoittavat samaa sukupuolta olevien vanhempien perheineen voivan usein hyvin. Vertailevassa tutkimuksessa ei ole kyetty löytämään erityisiä haittoja tai etuja samaa sukupuolta olevien vanhempien vanhemmuudessa tai lasten myöhemmässä menestyksessä. Tämä tutkimus tarkasteli sateenkaariperheiden lannistumattomuutta ja vahvuuksia suhteessa heidän kokemaansa syrjintään ja vähemmistöstressiin.

Eron jälkeinen yhteistyövanhemmuus edellyttää tunteiden hallintaa

2.4.
Tutkija Helena Willen haastatteli yhteensä 55 eronnutta vanhempaa kahdessa jaksossa eron jälkeen. Ensimmäinen haastattelukierros oli kolme vuotta eron jälkeen ja toinen viisi vuotta eron jälkeen. Tutkija halusi selvittää, miten eronneet hallitsivat kielteisiä tunteitaan yhteistyösuhteessa toisen erovanhemman kanssa. Näitä tunteita olivat loukkaantuminen, viha ja suru.