Uusperheen muotoutuminen vie aikaa

14.10.
Uusperheen muotoutuminen vie aikaa, ja uusperheen lasten sekä nuorten sopeutuminen uusperheeseen ja toinen tosiinsa voi olla vaikeaa. Uusperheiden vakiintumista ”oikean tuntuiseksi perheeksi” nuorten silmissä edeltää vanhemman seurustelu tai asuminen yhdessä uuden kumppanin kanssa. Ennen vakiintumista uusperhe ei vielä tunnu perheeltä.

Parisuhdeväkivalta on Suomessa yleisesti ilmenevä rikos

24.9.
Parisuhdeväkivalta on perheväkivallan muoto, jossa tekijä ja uhri ovat parisuhteessa keskenään. Parisuhdeväkivalta voi olla fyysistä, seksuaalista tai henkistä väkivaltaa. Se on usein piilotettua ja kotona tapahtuvaa. Ellei uhri puhu asiasta, siihen on vaikea puuttua.

Avioeron vaikutuksista naisiin ja miehiin Saksassa

17.9.
Sosiologi Thomas Leopold Amsterdamin yliopistosta tutki avioeron vaikutuksia naisiin ja miehiin Saksassa vuosien 1984-2015 välillä. Tarkastelussa olivat yksilön talous, asuminen, kodin olosuhteet, terveys ja hyvinvointi.

Jos haluat hyvän terveyden, katso ihmissuhteitasi!

30.8.
Monet ihmiset laittavat nykyään paljon aikaa ja energiaa oman terveyden ylläpitämiseen. Lääkäreiden kehotuksesta muistetaan liikkua ja syödä hedelmiä tai vältetään tupakointia ja liiallista alkoholinkäyttöä. Harva ihminen tulee ajatelleeksi, että omaan terveyteen vaikuttaa yhtä paljon oman parisuhteen laatu kuin tehdyt lenkit ja syödyt omenat. Tai, että hyvin riitaisa suhde voi olla yhtä iso riski terveydelle kuin tupakointi tai päihteet.

Parisuhdeväkivallan uhri ei voi pysäyttää parisuhdeväkivaltaa

3.8.
Väkivallan tarkoitus on kontrolloida, hämmentää ja alistaa. Fyysiset vammat ovat yleisiä. Fyysinen ja psyykkinen väkivalta esiintyvät yhdessä, jolloin vakivallan kokija tuntee suurta pelkoa irtautua.

Riitaisa liitto voi olla terveysriski erityisesti miehille

25.7.
Korkean konfliktin liitot voivat olla hyvin haitallisia terveydelle. Ne ovat samantasoinen terveysriski kuin tupakointi tai alkoholinkäyttö. Liitto itsessään ei suojele parin terveyttä ja pitkää ikää, vaan se, miten puolisot kohtelevat toisiaan.

Seksuaalisuudesta kertominen perheessä on sateenkaarinuorelle käännekohta

4.6.
Tutkijaryhmä seurasi sitä, miten ja kenelle LBGQ-sateenkaarinuoret kertoivat lähipiirissään seksuaalisuudestaan. LGBQ tarkoittaa seksuaalisesti lesbo, homoseksuaali, biseksuaali tai queer-suuntautuneita henkilöitä. Usein kokoomaan lisätään myös kirjain T, joka merkitsee transsukupuolisia henkilöitä. Laadulliseen tutkimukseen osallistui 22 nuorta.

Tunnekeskeisen parisuhdekurssin vaikuttava apu

25.5.
Kahdessa uudessa tutkimuksessa tarkasteltiin tunnekeskeisen parisuhdekurssin vaikuttavuutta. Tunnekeskeinen parisuhdekurssi on tunnekeskeisen pariterapian kurssimuotoinen sovellus.

Yksinkertaisesta kirjoitustehtävästä apua parisuhteelle

14.5.
Psykologian professori Eli Finkel tutkimusryhmänsä kanssa (2013) selvitti lyhyen kirjoitustehtävän vaikutusta parisuhdetyytyväisyyteen.