MYYTTI: "Olet liian kranttu."

8.12.2014 klo 08:00

Kumppanin valitseminen perustuu sekä tietoisiin että tiedostamattomiin vihjeisiin. Yhteiset arvot vaikuttavat siinä missä ehdokkaan ominaistuoksukin. Deittailu on kuluttavaa, jos et kuuntele itseäsi. Ajaudut silloin pettymyksestä toiseen.

Kranttuus voi olla hyvää itsetuntemusta ja itsesuojelua. Sinulle jää aikaa potentiaalisia ehdokkaita varten. Kranttu-kommenttiin sisältyy positiivinen viesti siitä, että sinkulla on valinnanvaraa.

Tutkimus osoittaa, että yksinjäämisen pelko aiheuttaa vaatimustason laskemisen parisuhdemarkkinoilla. Sinkut eivät siis ole liian kranttuja vaan saattavat valita kumppanin nopeastikin välttääkseen yksinäisyyttä. Kranttuna oleminen on tämän vastakohta. Se on oman itsen ja omien toiveiden kuuntelemista – ja samalla yksinäisyyden tunteen sietämistä, jos vaihtoehtona on toimimaton suhde.

Et valitse puolisoa kuten asuntoa: kunhan poistan tuon seinän ja remontoin kaksi huonetta, niin tästä tulee hyvä. Ei, sinä rakastat häntä sellaisena, kuin hän on – tai annat hänen löytää jonkun toisen, joka tekee niin.

Elina Nurminen

Psykologi

Väestöliiton Parisuhdekeskus

Lähteet:

Eckel, S. (2014) It´s not you. 27 (wrong) reasons you´re single. New York: Penguin Group.

Spielmann, S.; MacDonald, G.; Maxwell, J. A.; Joel, S.; Peragine, D.; Muise, A. & Impett, E. A. (2013) Settling for less out of fear of being single. Journal of Personality and Social Psychology, 105(6), 1049-1073.