MYYTTI: "Olet liian negatiivinen."

11.12.2014 klo 08:00

Suurin osa ihmisistä osaa arvioida, missä tilanteessa on sopivaa kertoa vaikeista tunteista tai elämäntapahtumista. Emme kerro ensimmäisenä kaikkia huoliamme tuntemattomalle. Pystymme tutustumaan rauhassa ja kuuntelemaan treffikumppaniamme.

Vaatimus jatkuvaan positiivisuuteen voi olla keino tukahduttaa omia tunteita. Silloin markkinoimme itseämme sen sijaan, että olisimme oma itsemme.

Parhaat treffit eivät välttämättä ole ne, jolloin näytämme kiiltävän ulkokuoremme.  Läheisyys syntyy luottamuksesta. Kun tunnemme olomme turvalliseksi uuden tuttavan kanssa, uskallamme jakaa hänen kanssaan myös elämän haasteita. Uskallamme kertoa kriittisiäkin mielipiteitä ilmaston lämpenemisestä tai asuntomme putkiremontista. Vaikeudet kuuluvat elämään. Parisuhteen kannalta keskeistä on, miten hyvin näiden vaikeuksien kanssa tulee toimeen.

Deittailu on asettumista haavoittuvaksi. Jätät mukavuusalueesi kotona ja sovit tapaamisen tuntemattoman ihmisen kanssa, jonka reaktioita et voi ennakoida. Uskallus olla haavoittuva on suurta positiivisuutta. Siihen sisältyy toivomus elämänkumppanin löytymisestä.

Elina Nurminen

Psykologi

Väestöliiton Parisuhdekeskus

Lähde:

Eckel, S. (2014) It´s not you. 27 (wrong) reasons you´re single. New York: Penguin Group.