MYYTTI: "Tarvitset toimintasuunnitelman!"

15.12.2014 klo 08:00

Kun sinkku luopuu sen oikean odottamisesta ja siirtyy etsimiseen, vaarana on treffailun muuttuminen suoritukseksi. Moni sinkku seilaa kahden ääripään välillä: aktiivisen etsimisen ja lamaantumisen.

Ensin sinkku viettää lauantai-illat siirtyen kuppilasta toiseen ja toivoo, että jokainen uusi tilanne tarjoaisi mahdollisuuden tutustua kiinnostavaan kumppaniehdokkaaseen. Uupuneena ja pettyneenä sinkku jonkin ajan päästä ajattelee, että hän ei enää jaksa. Tästä seuraa jakso, jolloin hän viettää lauantai-illat TV:n äärellä. Kun kotona oleminen ei enää tyydytä sinkkua, alkaa taas toiminnan kausi.

Sinkku on myyttien keskellä hämillään. Täytyykö hänen etsiä vai olla yrittämättä liikaa? Hänen on vaikeaa olla levollinen sinkkuelämässään ja toisaalta avoinna uusille kokemuksille. Teki hän niin tai näin, ilo katoaa. Paniikki määrittää toimintaa.

Ihminen ei ole parhaimmillaan paniikissa. Kumppanin etsimisestä tulee silloin oman itsen ja toisten arvioimista. Liian suuri jännitys saa aikaan henkisen krampin. Epäonnistumisen pelko seuraa perässä tällaisina lauantai-iltoina. ”Vietänkö tämänkin sunnuntain yksin?” Paniikissa, turvattomana emme voi kokea innostusta. Flirttailu on mahdotonta. Kyseessä on itseään toteuttava kehä.

Kehältä voi päästä pois löytämällä riittävän turvallisuuden tunteen. Silloin sinkku ei pakota itseään mihinkään. Hän kohtaa sinkkuuteen liittyvää paniikkiaan. Paniikin käsitteleminen voi olla sen pelon kohtaamista, että jäisi yksin tai ulkopuolelle. Pelon onnistunut käsitteleminen rauhoittaa mieltä. Kun mielemme on turvallinen, näemme selkeämmin myös muut ihmiset.

Keskeinen kysymys on: mikä sinusta on hauskaa? Jos pidät nettitreffailusta, baarissa käymisestä tai pikatreffeistä, älä epäröi heittäytyä. Toisaalta, anna itsellesi aikaa surra, jos edellinen suhde vielä mietityttää. Älä pakota itseäsi treffeille, jos et oikeasti ole kiinnostunut.

Kiinnitä huomiota siihen, jos koet tekeväsi ”väärin” etsiessäsi tai levätessäsi. Älä tuomitse itseäsi yrityksistäsi tai pettymyksen tunteesta. Ei ole olemassa oikeaa tapaa toimia, on vain sinulle sopiva tapa. Mitä sinusta tuntuu hyvältä tällä hetkellä?

Elina Nurminen

Psykologi

Väestöliiton Parisuhdekeskus

Lähde:

Eckel, S. (2014) It´s not you. 27 (wrong) reasons you´re single. New York: Penguin Group.