Täältä saat tietoa parisuhteeseen ja vanhemmuuteen liittyvistä oikeudellisista kysymyksistä. Pääset linkeistä katsomaan avoliittoon, avioliittoon, rekisteröityyn parisuhteeseen, avioeroon ja huoltajuuden liittyviä tietoja.

Vaikka hallitsisi tässä mainittuja asioita, ei ole aina mahdollista lähteä itsenäisesti hoitamaan esimerkiksi avio- tai avoeroa. Moniin aiheisiin on laissa olemassa pääsääntöjä, poikkeuksia ja poikkeuksen poikkeuksia. Siksi joissakin tilanteissa on syytä käyttää avustajaa. Erityisen tärkeää se on silloin, jos toisella osapuolella on avustaja.

Avustaja voi olla kuka tahansa luotettava henkilö, mutta erityisesti suurten taloudellisten kysymysten yhteydessä, ja jos asiaa käsitellään tuomioistuimessa, on suositeltavaa käyttää oikeustieteellisen koulutuksen saanutta henkilöä. Sopivaa avustajaa voi etsiä tiedustelemalla lähipiiriltään ja soittamalla paikkakunnalla toimiviin asianajo- ja lakiasiantoimistoihin. Soiton yhteydessä kannattaa selostaa pääpiirteittäin asioiden tila ja tiedustella arviota kustannuksista. Koska hinnoittelu on vapaata, saattaa lopullisen laskun suuruus tulla yllätyksenä.