Täältä saat tietoa parisuhteeseen ja vanhemmuuteen liittyvistä oikeudellisista kysymyksistä. Pääset linkeistä katsomaan avoliittoon, avioliittoon, rekisteröityyn parisuhteeseen, avioeroon ja huoltajuuden liittyviä tietoja.

Lakitieto-sivujemme sisältö on luonteeltaan tiedottavaa eikä sitä ole tarkoitettu oikeudelliseksi ohjeeksi eikä neuvoksi. Kirjoitusten sisällön ei myöskään taata olevan ajankohtaista tai täydellistä.

Näillä lakitieto-sivuilla olevan tiedon hallinta ei käytännössä tarkoita sitä, että voi itsenäisesti ryhtyä hoitamaan esimerkiksi avio- tai avoeroa. Informatiivisilla sivuilla ei ole mahdollista käsitellä aiheita kattavasti. Lainsäädännön mukaisiin pääsääntöihin on olemassa useita poikkeuksia. Lisäksi oikeusnormit ovat usein tulkinnanvaraisia ja niiden käytäntöön soveltamisessa otetaan huomioon tapauskohtaiset olosuhteet.

Avustajan käyttäminen on mahdollista ja suositeltavaa, jos omat tiedot eivät riitä asian hoitamiseen taikka toisella osapuolella on avustaja tai muutoin enemmän osaamista.

Oikeudenkäyntiasiamiehenä tai -avustajana saa toimia asianajaja, julkinen oikeusavustaja tai luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja. Riitaisissa oikeudenkäynneissä avustajan kelpoisuudeksi ei siis riitä yksinomaan ylemmän oikeustieteellisen loppututkinnon suorittaminen.

Sopivaa avustajaa voi etsiä tiedustelemalla lähipiiriltä sekä ottamalla yhteyttä paikkakunnalla toimiviin asianajo- ja lakitoimistoihin. Yhteydenotossa kannattaa selostaa tapahtumien kulku pääpiirteittäin sekä pyytää arvion kustannuksista. Lakipalvelut hinnoitellaan yleensä aikaperusteisesti eli tuntihinnalla, jolloin lopullisen laskun suuruus voi yllättää asiakkaan.

Päivitetty 8.12.2017.