Eroajatukset tulevat harvoin yhtä aikaa molemmille kumppaneille. Tavallista on, että toinen on valmistellut itseään eroon ja tilanne saattaa tulla toiselle yllätyksenä. Monesti eroajatukset ovat reaktiota epäonnistumisen kokemuksiin parisuhteessa; ongelmia ei ole yrityksistä huolimatta saatu ratkaistua. Niihin liittyy usein myös seksuaalisia ongelmia ja tyytymättömyyttä. Vaikka itse olisi aloitteellinen eroamisessa, hylätyksi tulemisen ja yksinäisyyden tunteet, suru ja pettymys ovat tavallisia.

Osapuoli, joka suhdetta haluaisi vielä jatkaa, kokee tulevansa jätetyksi. Hän kokee yleensä tuskaa, shokkireaktioita, itsetunnon laskua, masennusta ja ahdistusta, ja pelkoa omasta selviämisestään. Molemmille osapuolille voi tulla yllätyksenä voimakkaat ahdistuksen ja epätoivon tunteet, uniongelmat, ruokahaluttomuus, levottomuus ja jopa itsetuhoisuus.

Tällaisissa tilanteissa saatetaan tarvita sairaslomaa ja avuksi lääkitystä. Näin voimakkaat pahanolon tunteet johtuvat aikaisempien erojen ja traumojen tunteisiin, jotka nousevat erotilanteessa esiin eroahdistuksena.

Olisikin tärkeää, että pari antaisi itselleen aikaa ennen kuin tehdään suuria päätöksiä avioerosta. Ero ei kuitenkaan ratkaise kaikkia ongelmia, käsittelemättömät asiat saattavat nousta uudelleen esiin. Kun asiaa on rauhassa puitu ja siitä on keskusteltu, ja molemmat ovat edelleen sitä mieltä, että olisi parasta erota, molemmilla on todennäköisesti enemmän voimia toteuttaa eropäätös.

Ero on aina raskas ja aikaa vievä prosessi, johon kuuluu monien käytännön asioiden järjestelyjä; muun muassa lasten huoltajuudesta ja tapaamisesta sopiminen sekä omaisuuden jako. Energiaa tarvitaan myös tilanteen jäsentämiseen ja sen suremiseen, että parisuhteessa epäonnistuttiin.

Erokriisi voi toimia myös niin, ettei parisuhdetta puretakaan. Kriisin takia huomataan, että parin välille on syntymässä uudenlainen suhde, kun ehkä ensimmäisiä kertoja osataan rehellisesti puhua asioista. Näin voi käydä, vaikka toisella olisi ollut jo toinen suhdekin. Tämä edellyttää sellaisia uudenlaisia kokemuksia yhdessä, että pettämisen aiheuttama loukkaantuminen tulee riittävästi kohdattua.