1. Monesta selviää

Ihmisen sopeutumisen kyky on yllättävä. Pystytte luultavasti selviytymään sellaisista asioista, joita ette koskaan voineet kuvitella.

Kaikesta ei kuitenkaan onneksi tarvitse selvitä yhdellä kerralla. Yrittäkää olla ajattelematta kaikkea mistä pitää selvitä yhtenä suurena möykkynä. Miettikää, että mitä tänään tai tällä viikolla on edessä. Muusta voi huolehtia myöhemmin, sitten kun se on edessä.

2. Älkää pelätkö vaikeita tunteita

Kun sairaus kohtaa, voivat ihmiset helposti ajatella, että nyt pitää olla positiivinen. Sitten aletaan käyttäytyä kuin huopatossutehtaalla, että ei varmasti sorruttaisi negatiivisuuteen. On kuitenkin tärkeää, että todellisille tunteille on tilaa. Positiivisuus ei tarkoita realiteettien pois pyyhkimistä. Positiivisuus voi olla sitä, että ajattelee, että mitä ikinä tulee eteen, niin kohtaamme ne yhdessä. Pärjäämme kyllä.

Puoliso voi omalla toiminnallaan myös auttaa toivon ylläpitämisessä. Puolison rohkaisu ja myönteinen realismi auttaa toipumisessa. On havaittu, että etenkin puolisoiden välinen korkea empatia ja vähäinen välttely ja vetäytyminen auttavat.

3. Ottakaa selvää yhdessä

Miettikää yhdessä mitä haluatte tietää ennen lääkärikäyntejä. Kirjoittakaa kysymykset ylös ja sopikaa, että kumpi kirjaa vastaukset tapaamisella. Lääkäriltä on hyvä saada mahdollisimman selkeä kuva taudin etenemisestä, hoidoista ja siitä, mitä tulevaisuudessa on luvassa. Jos ennuste on huono, täytyy parin saada tietoa siitä, kuinka paljon heillä on yhteistä aikaa jäljellä. Kaikkea kannattaa kysyä. Puolisolla saattaa olla tunne, että normaali kanssakäyminen voi tappaa toisen tai että seksin harrastaminen on kiellettyä. Hulluimmatkin mieleen tulevat asiat kannattaa tarkistaa lääkäriltä.

Miettikää yhdessä lääkärin antamia vaihtoehtoja hoitojen suhteen. Auta sairastunutta puolisoa miettimään, mikä ratkaisu olisi hänelle oikea.

4. Yhteinen aika

Sairaudessa on se riski, että kaikki aika menee sairaudesta puhumiseen ja vatvomiseen. Voi tuntua siltä, että liittoon on tullut kolmas osapuoli. On hyvä, ottaa erikseen aikoja, jolloin puhutaan sairaudesta ja siihen liittyvistä tunteista. Muu aika yritetään elää niin normaalista, kuin on mahdollista.

Ottakaa myös treffi-iltoja, jolloin teillä on mahdollisuus nauttia toistenne seurasta.

5. Läheisyys

Lähellä olo vähentää stressiä ja lisää mielihyvähormonia kehossa. Läheisyys tekee siis molemmille osapuolille hyvää. Muistakaa ripotella päivään läheisyyden hetkiä.

Lääkkeet ja hoidot voivat vaikuttaa seksuaalisuuteen. Nauttikaa kuitenkin toisistanne. Seksi ei ole ainoastaan yhdyntää.

6. Hakekaa ulkopuolista tukea

Fyysinen sairastuminen aiheuttaa myös psyykkistä oireilua. On tärkeää, että sairastuneella, puolisolla ja lapsilla on tukea vaikeassa tilanteessa. Emotionaalisen stressin määrä on vakavan sairauden edessä suuri. Suora keskustelu tunteista ja peloista auttaa stressiin ja ahdistukseen.