Työntekijän muistaminen lapsen syntyessä

Kukat/lahja ja kortti tai muu muistaminen ilahduttaa tuoretta äitiä ja isää. Vaikka lapsen syntymä on perheasia, se tulee vaikuttamaan myös työntekijän muuhun elämään. Jos työpaikalta muistetaan tuoreita vanhempia, ja myös jo useampaa kertaa vanhemmaksi tulevaa, se on positiivinen merkki työpaikan perheystävällisestä asenteesta ja osallistumisesta perhetapahtumaan.

Työntekijän muistaminen jouluna tai muussa tilanteessa

Riippumatta siitä, onko työntekijä perhevapaalla tai muusta perhesyystä poissa, hänelle toimitetaan myös joululahja ym. muistaminen, jos muillekin työntekijöille sellainen annetaan.

Surunvalittelu perheenjäsenen kuollessa

Kun perhettä kohtaa menetys, ei ole merkityksetöntä jos työpaikalta lähetetään surunvalittelu: kukat ja kortti. Mitä tiiviimpi työyhteisö on ja mitä paremmin perheenjäsenet tunnetaan, voi olla myös kaunista jos hautajais- ja muistotilaisuuteen osallistutaan työpaikalta. Joskus taas perhe haluaa pitää tilaisuuden pienenä, eikä työpaikan jäseniä haluta kutsua paikalle. Yksi hyvin mieleenpainuva perheystävällinen ele, jonka työnantaja voi tehdä, on esimerkiksi kustantaa leskeksi jääneelle yrityksen työntekijälle, jolla on pieniä lapsia, vuodeksi viikkosiivouksen kotiin. Käytännön apu on tällaisessa kriisitilanteessa usein hyvin tarpeen.

Joulupuuro/joululounas, tilinpäätösillallinen ym. yhteistilaisuus

Järjestetään kerran-pari vuodessa työpaikalla. Mukaan voi kutsua myös perheenjäseniä.