Sitähän sä kysyit on tietopeli, jonka avulla voi lähestyä nuoria kiinnostavaa ja samanaikaisesti hämmentävää aihetta. Peli tarjoaa tiedon lisäksi hyvää asennetta, sekä herättelee nuoria pohtimaan seksuaalisuuteen liittyviä asioita, tunteita unohtamatta.

Peli on tarkoitettu pelattavaksi joukkueina ja se toimii hyvin esimerkiksi terveystiedon oppitunnilla johdantona aiheeseen. Sen säännöt ovat yksinkertaiset ja peli on rakennettu niin, että sen ehtii pelata oppitunnin kuluessa.

Peli perustuu Väestöliiton seksuaaliterveysklinikan monivuotiseen kokemukseen nuorten seksuaalikasvatuksesta sekä siitä tehtyyn tutkimukseen. Pelissä vastataan niihin kysymyksiin, joita nuoret pohtivat ja joihin he toivovat saavansa asiallisen vastauksen aikuiselta. Peli on suunnattu yläkouluikäisille ja se toimii niin koulujen, nuorisotyön kuin kotienkin seksuaalikasvatuksen tukena.

Pelin kysymykset koskevat muun muassa murrosiän kasvua ja kehitystä, seksiä, raskautta, ehkäisyä, seksuaalisuutta moninaisuuden näkökulmas­ta, sosiaalisia suhteita, tunteita ja turvataitoja. Kysymykset ovat sellaisia, joita nuoret ovat itse meiltä kysyneet nettipalveluissamme.

Kysymykset on jaettu neljään aihealueeseen: Mistä johtuu? Mitä voin itse tehdä? Mikä on tavallista? Mistä on kysymys? Kysymyksiä on kustakin alueesta 125. Kysymyskorttien lisäksi pelissä on 50 Mieti sitä -korttia, joiden toivotaan herättävän nuoria pohtimaan asenteita ja turvallista tunteiden käsittelyä.

Pelissä edetäkseen ei aina tarvitse tietää oikeaa vastausta, vaan arvaamalla ja hyvällä tuurillakin voi pärjätä. Sitähän sä kysyit antaa jokaiselle mahdollisuuden pelata ja loistaa, ja monipuolinen kysymysmateriaali takaa, että jokainen peli on erilainen ja kiinnostava!

Yritys- ja yhteisöasiakkaat voivat tilata pelin laskulle osoitteella: tilaukset(at)vaestoliitto.fi. Tällöin lasku toimitetaan lähetyksen yhteydessä tai erikseen ilmoitettuun laskutusosoitteeseen.

Osta omasi nettikaupasta

Kiinnostuitko pelistä?