Kohdunpoisto

Kohdunpoisto eli hysterektomia voidaan joutua tekemään esimerkiksi vuotohäiriöiden, endometrioosin, syövän tai suuren myooman eli lihaskasvaimen takia. Kohdunpoisto tapahtuu kirurgisesti. Se voidaan tehdä emättimen kautta, tähystämällä tai avoleikkauksena vatsanpeitteiden päältä. Leikkaustavan valintaan vaikuttavat esimerkiksi potilaan ikä, paino, kohdun koko ja liikkuvuus, sekä mahdolliset laskeumat. Leikkaustapa vaikuttaa siihen kuinka nopeasti toimenpiteestä toipuminen sujuu. Jos kohtu pystytään poistamaan tähystämällä tai alateitse, potilas voi kotiutua leikkauspäivänä ja sairasloma on lyhyt. Jos on jouduttu tekemään suurempi avoleikkaus, toipuminen vie enemmän aikaa ja myös sairaalassaoloaika on pidempi, noin 2-5 vuorokautta.

Kohdunpoisto voi olla naiselle helpottavaa ja parantaa hänen elämänlaatuaan erityisesti, jos poistoa edeltäneet vaivat ovat olleet voimakkaita. Joillekin kohdunpoisto voi olla kuitenkin henkisesti kova paikka. Siihen vaikuttavat esimerkiksi kohdunpoiston syy, sekä naisen seksuaalinen itsetunto ja kokemus naisena olemisesta. Kohtu saattaa edustaa niin voimallisesti naiseutta, että sen poistaminen voi tuntua samalta kuin naiseus vietäisiin pois. Erityisesti synnyttämättömälle naiselle kohdunpoisto voi olla haastava tilanne.

Kaikille gynekologisilla leikkauksilla saattaa olla vaikutusta naisen minäkuvaan ja seksuaalisuuteen. Fysiologisina muutoksina kohdunpoistoon liittyvät kuukautisten poisjäänti ja raskauden mahdottomuus. Kohdunpoisto ei vaikuta yhdyntöihin mitenkään, jos emätin on jäänyt ennalleen. Haavojen parannuttua yhdynnät yleensä onnistuvat normaalisti. Jos leikkauksessa on poistettu lisäksi munasarjat, hormonitoiminta muuttuu ja nainen kokee ennenaikaisia vaihdevuosioireita. Hormonitoiminnan muutokset voivat aiheuttaa limakalvojen kuivuutta ja ohenemista ja sitä kautta kipua yhdynnöissä. Gynekologisiin leikkauksiin voi myös liittyä mahdollisia tuntovaurioita leikkausalueella.

Psyykkisen minäkuvan muutokset aiheuttavat joillekin seksuaalista haluttomuutta ja vie oman aikansa hyväksyä itsensä naisena ilman kohtua. On tärkeää, että asiasta voi puhua sekä hoitohenkilökunnan että omien läheistensä ja kumppaninsa kanssa. Itselleen on annettava aikaa sopeutua, vaikka fyysinen toipuminen olisikin nopeaa.

Lähde: Ihme & Rainto: Naisen terveys. Edita. 2008.

20.9.2010