Sterilisaatio

Sterilisaatiolla tarkoitetaan miehen/naisen hedelmöittämis/hedelmöitymiskyvyn poistamista. Sterilisaatio on raskaudenehkäisymenetelmistä lopullisin, vaikkakaan ei sataprosenttisen varma sekään.

Sterilisaatioon hakeuduttaessa on keskusteltava lääkärin kanssa tarkasti siihen johtaneista syistä, koska sterilisaation purkaminen ei ole suotavaa ja sen onnistuminen on epävarmaa. Sterilisaatio voidaan tehdä esimerkiksi, jos hakijalla on kolme lasta, hän on yli 30-vuotias, muut ehkäisykeinot eivät sovi tai uusi raskaus olisi uhka terveydelle. Sterilisaatiota haetaan lomakkeella, joka täytetään yhdessä lääkärin kanssa. Lomake toimii lähetteenä poliklinikalle, jossa tehdään vielä tutkimuksia ja varataan aika itse toimenpiteeseen.

Naisen sterilisaatio tehdään päiväkirurgisena toimenpiteenä joko nukutuksessa tai puudutuksessa. Siinä naisen munanjohtimet katkaistaan tai ne suljetaan klipsein tähystyksessä. Sairaslomaa toimenpiteen jälkeen tarvitaan yleensä 3 vrk. Joissakin paikoissa sterilisaatio voidaan tehdä myös polikliinisesti kohduntähystyksen kautta. Tällöin sairaslomaa ei tarvita.

Miehen sterilisaatio eli vasektomia tehdään polikliinisena tai päiväkirurgisena toimenpiteenä paikallispuudutuksessa. Siinä miehen siemenjohtimet katkaistaan pienten ihohaavojen kautta. Sairaslomaa toimenpiteen jälkeen ei yleensä tarvita.

Vasektomiaan voit varata ajan myös Väestöliiton Seksuaaliterveysklinikalle, katso lisätietoja palveluistamme.

8.5.12