« takaisin Tulosta

Sivun sijainti: Etusivu » Tutkimus » Väestöntutkimuslaitos

Väestöntutkimuslaitos

Ydinalueemme ovat Suomen väestön rakenne ja hyvinvointi. Vuonna 1946 perustettu monitieteinen laitos tutkii perheitä ja syntyvyyttä, parisuhteita ja seksuaalisuutta, väestön ikääntymistä ja perhesukupolvien välisiä suhteita. Koordinoimme EU:n tutkimusinfrastruktuuriin kuuluvaa SHARE Suomi -tutkimusta.

Väestöntutkimuslaitosta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö.

Vuosittain julkaisemme Perhebarometrin, väestötieteen vuosikirjan Finnish Yearbook of Population Research sekä työpapereita, tutkimusraportteja ja väitöskirjoja.

Tutustu vuoden 2018 toimintakertomukseemme (PDF).

Väestöntutkimuslaitos etsii viestinnän asiantuntijaa

20.3.
Väestöliiton Väestöntutkimuslaitos etsii määräaikaista viestinnän asiantuntijaa tai tietoasiantuntijaa.

Perhebarometri 2020: Lapsiperheiden joustomahdollisuudet lisääntyneet 2010-luvulla

10.3.
Työn ja perheen yhdistäminen onnistuu Suomessa. Se tuo mukanaan haasteita, mutta suurin osa vanhemmista kokee onnistuvansa luovimaan näissä. Monia vanhempia helpottavat työnantajan tarjoamat joustomahdollisuudet, jotka ovat yleistyneet 2010-luvulla. Vanhemmat ovat kuitenkin toisiinsa nähden eriarvoisessa asemassa koulutuksen ja sukupuolen perusteella.

Suomalaisten hyvät elinvuodet lisääntyneet huimasti

26.2.
Väestötieteen vuosikirjan 54. numero on julkaistu.

Call for Articles 2020: Finnish Yearbook of Population Research

27.1.
We invite you to contribute to the 2020 volume of the Finnish Yearbook of Population Research, Special Issue on Social Inequality

8.4.2020 klo 11:33:50