PESESE Peruskoulun seksuaalikasvatus ja koululaisten seksuaaliterveystiedot -hankkeen tavoitteena oli:

1. Seurata miten peruskoulun 7-9 luokkien seksuaalikasvatus muuttui vuosina 1996 ja 2006 ja miten terveystiedon palaaminen pakolliseksi oppiaineeksi vaikutti seksuaaliopetukseen.

2. Seurata miten 8. luokkien oppilaiden seksuaalitiedot muuttuivat vuosina 2000 ja 2006 ja miten eräät koululaisten elämäntilanteeseen liittyvät tiedot selittivät heidän seksuaalitietojaan.

3. Tutkia miten eräät koulujen toteuttamat seksuaaliopetuksen ominaisuudet ja piirteet olivat yhteydessä samojen koulujen oppilaiden seksuaalitietoihin keväällä 2006.

Tutkimushankkeen aineistoina olivat vuonna 2006 peruskoulun terveystiedon opettajille tehty valtakunnallinen kysely koulun seksuaalikasvatuksesta johon vastasi 518 yläasteen koulua sekä 8.luokan oppilaille toimitettu, heidän seksuaalitietojaan mitannut seksuaaliterveystietokilpailu, johon vastasi 33 819 oppilasta 462 koulusta. Näiden kyselyiden tuloksia oli mahdollista verrata aiempaan vuonna 1996 opettajille tehtyyn samansisältöiseen kyselyyn koulun seksuaalikasvatuksesta ja vuonna 2000 toteutettuun edelliseen seksuaaliterveystietokilpailuun.

Tutkimushankkeessa on tarkoitus seurata myöhemmin uudelleen koulun seksuaaliopetuksessa ja oppilaiden seksuaalitiedoissa tapahtuvia muutoksia.

Julkaisuja:

Kontula, Osmo & Meriläinen, Henna (2007): Koulun seksuaalikasvatus 2000-luvun Suomessa. Katsauksia E26/2007. Väestöntutkimuslaitos. Väestöliitto. Helsinki.

Kontula Osmo (2010): The evolution of sex education and student’s sexual knowledge in Finland in the 2000s. Sex Education 10:4:373-386.

Lisätietoja: Tutkimusprofessori Osmo Kontula, etunimi.sukunimi@vaestoliitto.fi, puh. 09-2285 0123