Tehoa poikien seksuaaliopetukseen (PoikaS) -hankkeen tavoitteena on:

• Parantaa peruskouluikäisten poikien seksuaaliterveystietoja
• Edistää heidän seksuaalista hyvinvointiaan
• Vahvistaa mieheksi kasvamisen positiivisia malleja
• Kartoittaa monikulttuurisia erityistarpeita

Hankkeessa selvitetään yläkouluikäisten poikien odotuksia, toiveita ja kokemuksia seksuaalikasvatuksesta. Aineisto on kerätty sekä henkilökohtaisin haastatteluin että nuorten kirjoitusten ja nettikyselyn vastausten avulla. Tutkimusaineistona käytetään myös Väestöliiton Poikien Puhelimen puhelukirjauksia sekä Nuorten nettiin Kysy asiantuntijalta -palstalle lähetettyjä kirjeitä.

PoikaS-hankkeen raportti:

Kontula, Osmo (toim.) Mitä pojat todella haluavat tietää seksistä - Tehoa poikien seksuaaliopetukseen. Väestöliiton Väestöntutkimuslaitoksen julkaisusarja D 55/2012. 278 s. Helsinki 2012. Tilaukset: www.vaestoliitto.fi/nettikauppa/seksuaalisuus/

Hankkeen tavoitteena on tehostaa ja kehittää pojille annettavan opetuksen vaikuttavuutta sekä tuottaa perusopetuksen käyttöön materiaaleja ja menetelmiä. Opetuksessa pyritään huomiomaan sukupuolisensitiivisyys, seksuaalisuuden moninaisuus ja monikulttuuriset tekijät.

Hanke on RAY:n rahoittama ja ajoitettu vuosille 2011–2013.

Opas poikien seksuaalikasvatukseen:

Halonen, Miila, Reyes, Miguel ja Kontula, Osmo: Poikanäkökulma seksuaaliopetukseen – kasvattajan opas  68 s. Helsinki 2014.

Seksuaalikasvatusvideot:

PoikaS-hankkeen tuottamat seksuaalikasvatusvideot ovat kaikki katsottavissa You Tubessa:

Lisäksi osa niistä on linkitetty ja katsottavissa Väestöliiton sivulla, joka on tarkoitettu ammattilaisille:

Tämän lisäksi pojille itselleen tarkoitetut videot löytyvät VL:n nuorten sivulta niiden aiheiden mukaisesti ryhmiteltyinä – esim tekstin jälkeen näin: http://www.vaestoliitto.fi/nuoret/seksi/mitaseksion/ongelmiaseksissa/

Superori-peli

PoikaS-hankkeessa kehitetty peli, jossa nuoret voivat testata seksitietonsa

Lisätietoja:
Tutkimusprofessori Osmo Kontula, etunimi.sukunimi@vaestoliitto.fi, puh. 09 2280 5123
Asiantuntijalääkäri Miila Halonen, etunimi.sukunimi@vaestoliitto.fi, puh. 050 590 3617
Palvelukehittäjä Miguel Reyes, etunimi.sukunimi@vaestoliitto.fi, puh. 040 163 1957