Väestöliitto tuottaa uuden väestöpoliittisen ohjelman vuosien 2018–2019 aikana. Työskentely koostuu yleisölle avoimesta keskustelusarjasta Väestö NYT sekä loppuraportista, jossa esitetään asiantuntijoiden näkemyksiä väestöllisistä aiheista ja Väestöliiton suosituksia väestöpolitiikasta. Loppuraportti ilmestyy loppuvuodesta 2019. Väestöpoliittinen ohjelma toteutetaan yhteistyössä Työeläkevakuuttajat (Tela) ry:n kanssa.

Väestö NYT

Väestö NYT on Väestöliiton väestöpoliittisen ohjelman tekoon kuuluva keskustelusarja, jossa puhutaan suoraan ja vapaasti ja tutkittuun tietoon perustuen väestönkehityksen haasteista.

Yksin asuminen - ongelma vai normaalia?

Ensimmäinen Väestö NYT keskustelutilaisuus järjestetään marraskussa Helsingin Teurastamon Kellohallissa. Keskustelun aiheena on yksin asuminen ja yksinäisyys. Päivämäärä täsmentyy lähiaikoina.

Valtaosa meistä asuu yksin jossain elämänvaiheessa. Yksin asumisen mahdollisuus on hyvinvointivaltion saavutus – vai onko sittenkään? Millaisia ongelmia yksin asumiseen liittyy? Kuka Suomessa asuu yksin? Ovatko yksin asuvat yksinäisiä, ja miltä yksin asuvien yksinäisyys tuntuu?

Tutkimus ja kokemus kohtaavat Väestöliiton Yksinäisyys-keskustelussa  Teurastamon Kellohallissa Helsingissä. Keskustelun alustaa Emma Terämä Suomen ympäristökeskuksesta uusimman yksinasumistutkimuksen kautta. Alustuksen jälkeen Emma, Annina Lindberg Nyyti ry:stä ja Osmo Kontula Väestöliitosta pohtivat yksin asumisen ja yksinäisyyden kipukohtia ja miten eri toimijat voisivat näihin vaikuttaa. Keskustelun juontaa Helsingin Sanomien toimittaja Suvi Vihavainen. Yleisön toivotaan kommentoivan keskustelua aktiivisesti.

Paikalle ovat tervetulleita kaikki yksin asuvat, yksinäiset ja heidän läheisensä sekä tutkijat, media ja muut aiheesta kiinnostuneet. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Keskustelun jälkeen halukkaat voivat jatkaa iltaa Sompasaunalle tai Kallion yöhön.

Tervetuloa!

Ohjelmaan liittyvissä kysymyksissä voit soitella tai lähettää sähköpostia ohjelman koordinaattorille:

Tiia Sorsa, p. (09) 2280 5124, tiia.sorsa@vaestoliitto.fi