Nuorisotyöryhmä 2017-2018

Maailma muuttuu, jos sitä muutetaan! Väestöliittossa käynnistyi tammikuussa 2017 nuorisotyöryhmä.

Mistä työryhmässä on kyse? Työryhmä on nuorten ääni Väestöliitossa. Ryhmä osallistuu Väestöliiton toiminnan suunnitteluun. Työryhmä tekee aktiivista kansalaisvaikuttamista - se ottaa kantaa yhteiskunnallisiin ongelmiin ja epäkohtiin. Työryhmä tekee myös kansainväliseen yhteistyötä.

Ryhmä koostuu noin 18-25-vuotiaita, yhteiskuntavaikuttamisesta kiinnostuneista nuorista.

Mitä ryhmä tekee? Työryhmä keskittyy kullekin jäsenelle tärkeiden teemojen ajamiseen, kuten tasa-arvon, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien, seksuaalikasvatuksen laadun tai kehitysyhteistyöteemojen edistämiseen. Toimintatapoja on monia.

Vuoden 2017 alussa aloittavan ryhmän haku on päättynyt. Seuraava hakuaika on vuoden 2018 lopulla ja siitä ilmoitetaan tarkemmin tällä sivulla.

Kauden 2017-2018 työryhmän jäsenet: Vilja Luomala, Anni Lämsä, Jaana Tiiri, Aaron Taskinen, Havu Härmä, Iida Yliannala, Renja Tolvanen (puheenjohtaja), Iina Haapa, Annamari Pulliainen, Tua Videman (varapuheenjohtaja).

Jäsenten omat esittelyt:

Olen Renja Tolvanen, pian 25-vuotias nykyisin tamperelainen, kotoisin olen kuitenkin Joensuusta. Koulutukseltani olen YTM, pääaineena sosiologia, ja sivussa luin johtamista sekä journalistiikkaa ja viestintää. Tällä hetkellä työskentelen valtakunnallisessa potilasjärjestössä järjestösuunnittelijana, vastuualueena minulla on verkkovertais- ja nuorisotoiminta. Vapaaehtoistyön parissa siis sekä töissä että vapaa-ajalla! Järjestömaailma tuli tutuksi jo opiskelijajärjestöissä, niin paikallistasolla kuin myös valtakunnallisestikin. Intohimona viestintä ja vaikuttaminen.

Tua Videman Olen Tua, 20. Opiskelen tuotantotaloutta Aalto-yliopistossa ja asun Helsingissä, kotoisin olen Vihdistä. Vaikuttamiskokemusta on tämän ryhmän lisäksi Suomen ylioppilaskuntien liiton kehitysyhteistyöneuvottelukunnasta. Sydän sykkii kehitysyhteistyöteemoille, seksuaaliterveydelle ja -kasvatukselle sekä lapsille perheineen. Paljon aikaa kuluu opiskelun lisäksi luonnossa liikkuen hevosten ja koirien kanssa, kaupungissa ollessa pääharrastukseksi voidaan sanoa vaikka nämä järjestöhommat ja kulttuuri.

Olen Vilja Luomala, 20, ja opiskelen yhteiskuntatieteitä Turussa, mutta juureni ovat vahvasti Vaasan seudulla. Opintoni ovat suloinen sekamelska valtio-oppia ja informaatiotutkimusta (lähinnä kirjastojuttuja), ja vapaa-ajalla harrastan partiota, lukemista, liikuntaa ja kielten opiskelemista. Nuorisotyöryhmään päädyin muissa järjestöissä stereotyyppisen yhteiskuntatieteilijän tavoin pyörittyäni. Tärkeimmät teemat minulle ovat nuorten ja etenkin sateenkaarinuorten asema yhteiskunnassa sekä seksuaalikasvatus varsinkin kielivähemmistöjen parissa.

Olen Annamari Pulliainen, 25 ja opiskelen Humanistisessa korkeakoulussa Kuopion yksikössä yhteisöpedagokiksi. Vapaa-ajalla harrastan pyörätuolitanssia ja järjestövapaaehtoistoimijana toimin CP liitossa. Nuorisotyöryhmään päädyin kiinnostuksesta ihmisoikeuksiin ja vähemmistöjen oikeuksiin. Tärkeimmät teemat tässä työryhmässä ovat seksuaalikasvatus koskien kaikkia väestöryhmiä ja sateenkaariperheiden asema.

Olen Anni Lämsä, 18. Olen henkeen ja vereen lappilainen, vaikka nykyään Oulussa asustelenkin. Opiskelen lukiossa toista vuotta ja lukion jälkeen haluaisin suuntautua toimimaan lasten ja nuorten kanssa. Olen jo muutaman vuoden vaikuttanut lasten ja nuorten asioihin paikallisesti. Omana intohimona on sukupuoliin ja seksuaalisuuksiin liittyvät lainsäädännölliset asiat, yleinen opetustyö sekä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen seksuaaliterveys.

Jaana Tiiri täällä, terve! Olen 20-vuotias sosiaalialan opiskelija Espoosta. Yhteiskunnallinen vaikuttaminen on jo vuosia ollut suuri intohimoni ja sitä olen onnekseni päässyt tekemään mm. monissa vammaisjärjestöissä. Seksuaalioikeudet ja varsinkin vammaisten henkilöiden seksuaalioikeudet ovat kuitenkin henkilökohtaisesti sydäntäni lähimpänä olevia asioita ja ne saavat sisälläni asuvan maailmanparantajan kaikkein aktiivisimmilleen!

Heippa vaan! Mä oon Iida Yliannala, parikymppinen Helsinkiläistynyt etelä-pohjanmaalainen. Vietän tällä hetkellä pääsykoekevättäni, olen töissä pienessä ruokakaupassa Herttoniemenrannassa ja harrastan vähän kaikennäköistä järjestötoimintaa sekä johdan markkinointia muutamassa eri projektissa. Mun juuret on opiskelijapolitiikassa, mutta nykyään mun sydän sykkii seksuaalikasvatukselle sekä -oikeuksille ja kansainvälisyydelle.

Loppujen jäsenten esittelyt tulossa pian!

Klikkaa kuvaa nähdäksesi siitä suurennoksen.