« takaisin Tulosta

Sivun sijainti: Etusivu » Väestöliitto » Mitä Väestöliitto tekee? » Vaikuttamistyö » Seksuaaliterveys

Seksuaaliterveys

Väestöliitto on seksuaaliterveys- ja -oikeuspoliittinen vaikuttaja ja asiantuntija sekä kotimaassa että kansainvälisesti.

Kotimaisessa toiminnassa painopiste on nuorison seksuaaliterveyttä ja -oikeuksia koskevissa kysymyksissä sekä lasten seksuaalisen kehityksen suojaamisessa. Myös parisuhteiden tukeminen on tärkeässä asemassa. Toiminnan tavoitteena on ongelmien esille tuominen sekä hyvien palvelukäytäntöjen kehittäminen ja käyttöönotto koko maassa.

Kansainvälisen vaikutamistyön tavoitteena on seksuaaliterveyden ja -oikeuksien edistäminen sekä sukupuolten välisen tasa-arvon lisääminen, mitkä vaikuttavat kehitysmaiden naisten aseman parantumiseen, hiv-tartuntojen leviämisen ehkäisyyn ja sosiaalisen ja taloudellisen kehityksen edistämiseen.

Väestöliitto pyrkii vaikuttamistyössään edistämään tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta yhteiskunnassa. Edistämme seksuaalioikeuksien toteutumista koko Suomessa ja maailmalla.

Haluamme kaikille samanlaiset mahdollisuudet toteuttaa seksuaalisuuttaan turvallisesti ja nautinnollisesti. Suomessa Väestöliiton tavoite on poistaa esteitä seksuaaliterveydestä huolenpidon tieltä, kuten ehkäisyn korkeita kustannuksia ja palveluiden laadun epätasaisuutta.

Väestöliitto pyrkii vaikuttamaan siihen, ettei lainsäädäntö Suomessa syrji ketään seksuaalisen suuntautumiseen tai sukupuoli-identiteettin johdosta. Väestöliitto puhuu laadukkaan, nuorten kysymyksiin vastaavan, seksuaalikasvatuksen puolesta. Vaikutamme myös nuorten kanssa toimivien työntekijöiden koulutuksen sisältöihin ja seksuaalisuuden kohtaamisen parempaan näkyvyyteen näiden alojen ammattiopinnoissa.

26.9.2018 klo 09:52:56