(Kuva: Shutterstock)

​Lapsenlapsettomuus

Ero

• Ero vähentää lastenlasten hoitamista
    Omissa liitoissaan pysyneet isovanhemmat hoitavat lapsenlapsiaan enemmän kuin eronneet isovanhemmat. Tämä selviää Helsingin yliopiston ja Väestöliiton Väestöntutkimuslaitoksen yhteisestä Sukupolvien ketju -hankkeesta, jossa tutkittiin vuosina 1945–50 syntyneitä suuria ikäluokkia ja heidän aikuisia lapsiaan. (Artikkeli: Helsingin Sanomat 19.8.2015/ Teksti: Minna Pölkki, Suvi Vihavainen)

• Tutkimus: Äidinäiti on lapselle läheisin isovanhempi – avioero heikentää erityisesti isoisän suhdetta lapsenlapsiin
    Äidinäiti hoitaa lapsenlapsiaan eniten ja on heille isovanhemmista kaikkein läheisin, kertoo uusi väitöstutkimus. Tutkimuksessa tarkastellaan eroja isovanhempien, vanhempien ja lasten vuorovaikutuksessa 16 eri maassa. (Artikkeli: Helsingin Sanomat 10.6.2016/ Teksti: Katri Kallionpää)

Isovanhemmat tärkeitä lasten hyvinvoinnille

• "Ei se ole mun isä, se on pappa" – Nelikymppinen isoisä aiheuttaa nykypäivänä hämmennystä
    Lastenlastensa elämässä aktiivisesti mukana olevia isoisiä on Väestöliiton koordinaattorin Minna Oulasmaan mukaan yhä enemmän.
    (Artikkeli: Yle.fi 13.11.2016/ Teksti: Päivi Köngäs)

• Isovanhemmat kasvattajina
    Isovanhemmat kasvattavat lapsenlapsiaan ehkä enemmän kuin koskaan ennen. Kun vanhempi sukupolvi puuttuu kasvatukseen, riita voi pahimmillaan johtaa välirikkoon.
    (Artikkeli: Helsingin Sanomat 10.9.2015/ Teksti: Essi Lehto)

• Tutkimus: Isovanhemmat tärkeitä lasten hyvinvoinnille
    Isovanhemmilla on yhä merkittävä vaikutus perheiden lastenhankintaan ja lastenlasten hyvinvointiin Euroopassa. Isovanhemmat parantavat myös lastenlasten hyvinvointia.
    Artikkeli: Helsingin Sanomat 61.10.2014/ Teksti: Minna Pölkki

• Mummo ja Mirka - parhaat ystävät
    Kun Mirka Alfreds-Välimäelle tapahtuu jotakin suurta, ensimmäisenä siitä kuulee oma mummo Liisa Mikkonen. Kuinka he ylittävät sukupolvien kuilun?
    (Artikkeli: Seura 33/2016 / Teksti: Sanna-Kaisa Hongisto).

• Moni keski-ikäinen hoivaa kahta sukupolvea
    Helsinkiläisen kolmen sukupolven kommuunin jäsenet kertovat, suosittelisivatko he sukupolvien yhteisasumista muillekin. ( Artikkeli: Helsingin Sanomat 21.9.2016 /Teksti: Suvi Vihavainen)

​Isovanhempiin kohdistuvat olettamukset​

• Mummin ja vaarin paikka
    Isovanhemmuus kuvataan usein auvoisana idyllinä: mummot ja vaarit ovat lastenlapsille tärkeitä, he rakastavat ja hoivaavat. Usein se onkin idylli.
    (Artikkeli: Helsingin Sanomat 4.1.2015 / Teksti: Jussi Konttinen)

Lasten hyvinvoinnin uhkat

• Lasten hyvinvoinnin uhkana päihteet
    Valtaosa suomalaisista uskoo, että pahin uhka suomalaislasten hyvinvoinnille ovat päihde- ja mielenterveysongelmat, selviää TNS Gallupin Helsingin Sanomille tekemästä kyselystä.
    (Artikkeli: Helsingin Sanomat 5.11.2015/ Teksti: Suvi Vihavainen, Esa Juntunen)

• Kuritusväkivallan hyväksyy enää harva
    Kansalaisten enemmistö kaipaa lasten kasvattajilta tiukempaa otetta. Noin 64 prosenttia HS:n teettämän gallupin vastaajista on ainakin jokseenkin sitä mieltä, että suomalaiset kasvattavat lapsia liian lepsusti. (Artikkeli: Helsingin Sanomat/ Teksti: Suvi Vihavainen)

Isovanhemmuus ja haasteet

Isovanhemmuus ja oivallukset

• Lapsenlapset ovat isovanhempien valo
    Isovanhemmat ovat jo eläneet läpi vanhempana olon ja lasten kasvattamisen. Lastenlasten kanssa he muodostavat usein siteen, jossa lapsista tulee heidän elämänsä valo ja onnen lähde.
    (Artikkeli: Askel Terveyteen)

• 23-vuotias kuopiolaisopiskelija hakee lehti-ilmoituksella itselleen varamummoa – tästä on kyse.
    Kuopiolainen Siiri Komulainen, 23, joutui tänä kesänä myönteisen ongelman äärelle.Hyvä uutinen oli se, että Komulainen sai toivomansa opiskelupaikan Itä-Suomen yliopistosta Joensuusta, jossa hän aloittaa syksyllä fysiikan ja matematiikan aineenopettajan ja luokanopettajan opinnot.
    (Artikkeli: Nyt.fi 12.7.2016/ Teksti: Juuso Määttänen)

• Mummoksi kolmikymppisenä​
    Suomessa on satoja alle nelikymppisiä isoäitejä. He joutuvat oikomaan väärinkäsityksiä, mutta myös tietävät, miten tukea nuorena äidiksi tulleita lapsiaan – onhan moni nuori mummo ollut teiniäiti itsekin. (Artikkeli: Helsingin Sanomat 30.7.2015/ Teksti: Jaana Laitinen)