Elämä hymyilee, kun ihastutaan, rakastutaan, mennään naimisiin, ostetaan oma koti, perustetaan perhe, saadaan lapsia ja lapsenlapsia.  On kuitenkin hyvä varmistaa, että asiat sujuvat myös silloin, kun elämä kolhii, tulee avioero, avoero, puoliso tai läheinen sairastuu ja kuolema yllättää.

Väestöliitto ja Perhejuristit tarjoavat yhteistyösssä tehdyissä videoklipeissä neuvoja monenlaisiin perhe-elämän tilanteisiin.

Klikkaa tästä nähdäksesi Perhejuristien esittelyvideon.

1. Asiakirjat elämää varten

Oletko miettinyt, millaista elämää haluaisit elää siitä huolimatta, että et kykenisi itse tekemään päätöksiä? Oletko miettinyt sitä, millaista läheistesi elämä on, jos sinun terveydentilasi heikkenee?

Parhaimmillaan asiat kyllä hoituvat, mutta sinä voit vaikuttaa siihen, kuinka helposti ja joustavasti ne hoituvat.

2. Pelko pois

Miksi me pelkäämme kohdata yhdessä asiat, joita jokainen meitä pohtii itsekseen? Asioiden esille nostaminen ei ole ongelmien etsimistä, päinvastoin keskustelemalla avoimesti ja sopimalla asioista etukäteen osoitamme välittämistä, kunnioitusta ja arvostusta.

Fakta on se, että ei ole olemassa yleispäteviä lomakkeita tai sapluunoita, jotka sopisivat kaikille ja kaikkiin tilanteisiin. Tosin ihmiset ovat melko rohkeita tekemään asiakirjoja itsenäisesti mahdollisesti nettilomakkeita hyväksikäyttäen, mutta he eivät aina ymmärrä määräämiensä asioiden tosiasiallista merkitystä. Tämä ei suinkaan myöskään ole omiaan vähentämään esimerkiksi mahdollisia perintöriitoja.

Laadi siis asiakirjat huolellisesti. Avoimuus, valintojen perusteleminen ja taustoittaminen on enemmän kuin sallittua, se on suotavaa ja suositeltavaa. Riidan mahdollisuus on usein siinä, kun ei ymmärretä miksi jokin määräys on annettu. Me kaikki haluamme ymmärtää, me haluamme selityksen, me haluamme tulla kohdatuksi tunteiden tasolla.

3. Päätä itse

Oman elämäsi pomo viimeiseen saakka - tee testamentti

Miten haluamme turvata meille tärkeiden ihmisten elämän - hyvän, turvallisen ja taloudellisesti turvatun elämän? Oletko miettinyt, miten puolisosi pärjää, jos sinusta aika jättää ensin? Miten sinä pärjäät jos puolisosi menehtyy ensin?

Kenen hyväksi määrään ensin? Lesken vai perillisten? Määräänkö omaisuudestani omistusoikeudella vai hallintaoikeukdella?

Tiedätkö, mitä leskelle määrätty elinikäinen hallintaoikeus tarkoittaa käytännössä? Mitä te haluatte sen tarkoittavan käytännössä?

Mitä jos testamentin saaja ei haluakkaan ottaa testamenttia vastaan? Kenelle omaisuus sitten päätyy?

Oletko ajatellut, että testamentti ja edunvalvontavaltuutus voivat kulkea osittain käsi kädessä?

Paljon kysymyksiä, mutta ei yhtään oikeaa vastausta, koska SINÄ päätät!

4. Paras päätös on tehty päätös

"Paras päätös on tehtyä päätös", totesi huokaisten eräs iäkkäämpi pariskunta laadittuaan testemntin, edunvalvontavaltakirjat ja hoitotahdot.

He olivat helpottuneita, koska asiat olivat viimein paperila vuosien ja vuosien pohdinnan jälkeen.

Emmehän me vitkuttele vakuutustenkaan ottamisen kanssa.
Ostaessamme vakuutuksia ostamme turvaa elämän yllätyksiin.

Tässä on kysymys samasta asiasta. Laadimme tärkeät asiakirjat turvataksemme rakkaidemme elämää. Tästä syystä testamentti, edunvalvotavaltakirja ja hoitotahto yhdessä muodostavat hyvin nivoutuvan kokonaisuuden.

Älä kuitenkaan unohda asiakirjojen päivittämistä.
Elämä on jatkuvaa muotosta, tarpeen tullen reagoi näihin muutoksiin.

5. Isovanhempien suru

Myös isovanhemmat ja vanhemmat voivat päätyä avioeroon vuosikymmenten yhdessäolon jälkeen. Uusperheitä syntyykin tänä päivänä ikään ja ikäluokkaan katsomatta.

Ehkä tärkein lainopillinen neuvo on se, että kaikki päättyneeseen parisuhteen liittyvät taloudelliset asiat tulee selvittää loppuun asti.

6. Vaiettuja asioita

Jos puolisoni kuolee, mitä minulle jää? Voiko yksin olemiseen ja yksinäisyyteen varautua ennakolta? Toisilla on lapsia ja lapsenlapsia, toisilla ei tämmöistä jatkumoa ole. Huolenaiheet ovat kuitenkin samanlaiset. Mistä löytyy mielekäs arki? Mistä löytyvät ilon aiheet?