VANHEMMUUDEN voi valita, isovanhemmuus lankeaa kysymättä. Tämän päivän ilmiö ovat itsensä hylkäävät isovanhemmat. Mielipidesivulla on keskusteltu uhrautuvista isovanhemmista, jotka kipuilevat isovanhemmuuden liiallisen annoskoon kanssa.

Usein aikuiset lapset uuvuttavat liian kiltit vanhempansa. Toisaalta, voivatko he käsittää ylikuormittavansa vanhempiaan, jos nämä aina hymyssä suin toivottavat lapsenlapset tervetulleiksi? Isovanhemmuuteen liittyy paljon odotuksia, unelmia ja haaveita, mutta juridisia oikeuksia ei ole.

Isovanhemman terveen itsekkyyden pöytään kuuluu neljä pöydänjalkaa: on huomioitava tasapainoisesti minä itse, yhteisöllisyys, ystävyys ja isovanhemmuus.

Itsen huomioiminen tarkoittaa mielekkäiden asioiden tekemistä, ihka omaa aikaa, jota ei tarvitse tilittää kenellekään. Se voi olla vaikka vapautta ruokkivaa matkustelua. Yhteisöllisyys taas voi toteutua kodin ulkopuolisena aikana esimerkiksi ystävien ja sukulaisten kanssa, tai olla työtä, opiskelua tai lempiharrastus. Ystävyys on läheisyyttä oman kumppanin tai luotettavan ystävän kanssa.

Isovanhemmuus on tasavahva pöydänjalka muiden kanssa; tärkeä, mutta se ei saa nielaista muita elämänalueita. Tämä pöydänjalka antaa paljon iloa, mutta sen vaativuus myös kuluttaa paljon. Moni isovanhempi auttaa omia aikuisia lapsiaan ja kantaa huolta heistä. Samaan aikaan isovanhemmalla itsellään voi olla vielä alaikäisiä lapsia ja hoitovastuu iäkkäistä vanhemmista. Mitä tasavahvempia kaikki neljä pöydänjalkaa ovat, sitä tasapainoisempaa on yleensä isovanhemman elämä.

Sanotaan, että isovanhemmuus on elämän jälkiruoka, joka pilaantuu helposti. Miksi me isovanhemmat annamme niin tapahtua? Miksi sukupolvien välinen vuoropuhelu on niin vaikeaa? Miksi isovanhemman on niin vaikeaa sanoa ei? Isovanhempien on nyt jo aika alkaa pitää huolta rajoistaan ja vapautua turhasta syyllisyydestä.

Isovanhemmuutta saa säädellä niin, ettei muiden hoivasta tule loputon loukku. Iloisesta ja jaksavasta, elämäänsä tyytyväisestä isovanhemmasta hyötyvät erityisesti lastenlapset.

Isovanhempi: elä ansaitsemaasi täyttä elämää, sen kaikesta kirjosta nauttien. Haastamme kaikki maamme miljoona isovanhempaa tarkastelemaan pöydänjalkojensa suhdetta toisiinsa. Pysyykö sinun pöytäsi pystyssä?

Minna Oulasmaa
Susse Ingman-Friberg