« takaisin Tulosta

Sivun sijainti: Etusivu » Vanhemmuus » Tietoa vanhemmille » Pienten lasten vanhemmat » Lapset ja ero » Vastauksia eroon liittyviin kysymyksiin » Mitä jos lapsi tai nuori ei halua puhua erosta?

Mitä jos lapsi tai nuori ei halua puhua erosta?

Jokainen perheenjäsen käsittelee ja sopeutuu eroon omalla tavallaan, omassa tahdissaan. Lapsi tarvitsee tilaa ja usein pitkänkin aikaa sille, että kykenee käsittelemään vanhempien eroa ja perhetilanteen muutosta. Lapsi tai nuori ei välttämättä halua keskustella asiasta koko aikaa, eikä tätä pidä edes vaatia tai yrittää. Lapsen ja nuoren eroon liittyvät kysymykset ja pohdinnat tulevat usein yllättävissä tilanteissa, ehkä juuri silloin, kun niitä vähiten vanhempana odottaisi. Luo siis perheeseen tunnelma, että asiasta saa puhua.

Kun lapsi tai nuori haluaa oma-aloitteisesti asiasta puhua, koeta asettua kysymyksen äärelle juuri silloin, kun se on ajankohtainen lapselle. Jos et ehdi paneutua asiaan juuri sillä hetkellä, ilmaise, että olet ymmärtänyt ja kuullut lapsesi tai nuoresi kysymyksen.  Pahoittele, että juuri nyt ei ole aikaa puhua asiasta ja ehdota sopivampaa aikaa. Pienen lapsen kohdalla aikaa ei saisi kulua liian pitkään hänen kysymyksensä esittämisestä. Esimerkiksi, jos matkalla päiväkodilta lapsi kysyy:” Miksi isi ei enää voi asua kotona?” Voit vastata: ”Hienoa, kun pohdit asiaa, mutta jutellaan siitä kotona rauhassa.”

25.5.2018 klo 04:01:43