Monet aikuiset pohtivat, miten erottaa toisistaan ​​lasten välinen "normaali" seksuaalinen leikki ja toisaalta sellainen käytös, joka voi olla merkki siitä, että kaikki ei ole ihan kunnossa tai lapsella on joku ongelma.

Seksuaaliset leikit ovat lasten kesken tavallisia. Lapset tutustuvat omaan kehoonsa ja ovat uteliaita. He saattavat tutkia omia ja toistensa ruumiinosia katsomalla ja koskettamalla. Se on varsin tavallista aina, kun siihen on mahdollisuus: pesutilanteissa, wc:ssä, nukkumahetkissä, uimassa. Lapset usein kurkkivat kun joku on vessassa tai pesulla ja saattavat yrittää kuunnella WC:n ja makuuhuoneen ääniä. He voivat katsoa aiheeseen liittyviä lehtiä, kirjoja, videoita ja internetsivuja, jos sellaisia löytävät.

Mistä sitten voi tietää, että kyseessä on tavallinen ja normaali tilanne? Aika paljon tietoa saa, kun havainnoi lasten tunnetta leikissä tai leikin jälkeen.

Tavallisessa, ikätasoisessa seksuaalisessa toiminnassa on seuraavia piirteitä:
• Leikki tapahtuu sellaisten lasten välillä, joilla on jo ennestään yhteinen mukava ystävyyssuhde.
• Leikki tapahtuu sellaisten lasten kesken, jotka ovat saman kokoisia, ikäisiä ja samalla kehitystasolla myös sosiaalisissa taidoissaan ja tunne-elämässään.
• Leikki on hilpeää ja spontaania. Lapset voivat kikattaa ja heillä on hauskaa, kun aikuiset löytävät heidät kesken leikin.
• Kun aikuiset asettavat rajat (esimerkiksi että nyt on leikki lopetettava ja vaatteet pidettävä päällä), lapset pystyvät noudattamaan sääntöjä.

Epätavallista ja huolestuttavaa lapsen käytös on silloin, kun

• Leikki on pakonomaista, tuskaista tai vihaista
  • Lapsi ei tottele kehotusta lopettaa vaan vain jatkaa toimintaa
  • Lapsella on yksityiskohtaista tietoa aikuisten seksistä
  • Lapsi yrittää tehdä aikuisseksiä (yhdyntää, suuseksiä, kielisuudelmia)

Lue artikkeli Milloin hakea apua ja mistä?