Tunnetut urheilijat antoivat kasvonsa Et ole yksin -kampanjalle

3.6.2019

Tunnetut urheilijat seitsemästä lajista ovat mukana epäasiallisesta käytöksen ja häirinnän vastaisessa kampanjassa. Väestöliiton ja suomalaisen urheilun yhteishankkeessa tarjotaan jatkossa urheiluseuroille konkreettisia työkaluja epäasiallisen käytöksen vähentämiseksi.

MEDIATIEDOTE
3.6.2019

Et ole yksin -hanke jalkautuu urheiluseuroihin, tunnetut urheilijat antoivat kasvonsa kampanjalle

Tutkimusten ja selvitysten mukaan kiusaamista, häirintää ja väkivaltaa esiintyy urheilussa kaikissa lajeissa ja kaikilla tasoilla. Urheiluharrastus on kolmanneksi yleisin paikka kiusaamiselle koulun ja netin jälkeen. Väestöliitto ja lajiliitot perustivat reilu vuosi sitten Et ole yksin -palvelun, joka tarjoaa puhelimessa ja chatissa tukea, apua ja neuvontaa urheilua harrastaville nuorille, aikuisille, vanhemmille, valmentajille, huoltajille sekä seurojen ja lajiliittojen työntekijöille.

- Ensimmäisen toimintavuoden aikana palveluun on ottanut yhteyttä niin aikuisia kuin nuoria. On pidetty hyvänä, että voi olla yhteydessä muualle kuin omaan seuraan tai suoraan lajiliittoon. Asian arkaluontoisuuden takia on joskus helpompi puhua tuntemattomalle ja nimettömänä, kertoo Väestöliiton asiantuntija Saara Ruotsalainen.

Seuroille lisää tietoa ja työkaluja

Toisen toimintavuoden aikana lisätään tietoa aiheesta urheilevien nuorten ja heidän vanhempiensa keskuudessa sekä koulutetaan urheiluseuroja ennaltaehkäisyssä ja puuttumisessa. Ensimmäisessä vaiheessa seurat saavat konkreettisia toimintaohjeita ennaltaehkäisyyn ja syksyllä käynnistyvät koulutukset seuratoimijoille.

- Tiedon lisääminen ja avoimuus ovat tehokasta ennaltaehkäisyä. Mitä enemmän urheilijat, vanhemmat ja valmentajat ilmiöstä tietävät, sitä hankalampaa tekijöiden on toimia. Nuoret alkavat tunnistaa milloin heidän rajojansa on ylitetty, kertoo Saara Ruotsalainen.

Avoimuuteen kannustavat myös seitsemän lajin entiset ja nykyiset urheilijat, jotka ovat mukana lisäämässä tietoisuutta aiheesta ja Et ole yksin -palvelusta. He haluavat esimerkillään rohkaista urheilun parissa toimivia puhumaan avoimesti aiheesta.

Mukana kampanjassa ovat:

Jalkapallo: Markku Peltoniemi ja Nana Yang

Jääkiekko: Annina Rajahuhta ja Tuomo Ruutu

Koripallo: Annika Holopainen ja Hanno Möttölä

Lentopallo: Riikka Lehtonen ja Lelu Ojansivu

Salibandy: Veera Kauppi ja Peter Kotilainen

Uinti: Jani Sievinen ja William Söderling

Voimistelu: Emma Rantala

Voimistelu ja Suomen Olympiakomitea: Jani Tanskanen

Lisätiedot Et ole yksin -palvelusta: Väestöliitto, asiantuntija Saara Ruotsalainen 040 630 5386

Et ole yksin -hankkeessa ovat mukana Jääkiekkoliitto, Koripalloliitto, Lentopalloliitto, Palloliitto, Salibandyliitto, Uimaliitto, Voimisteluliitto, Suomen Olympiakomitea ja Suomen urheilun eettinen keskus SUEK. Hanketta tukevat Opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Veikkaus.

Tunnetut urheilijat antoivat kasvonsa Et ole yksin -kampanjalle