Munasolujen pakastus

20.10.2015

Munasoluja voidaan pakastaa useasta eri syystä; tarvittaessa hedelmöityshoidon yhteydessä, ennakoivasti, jos todetaan heikentyvä munasarjojen toiminta tai ennen syöpähoitoja tai jos raskaustoivetta halutaan siirtää ei-lääketieteellisestä syystä vähän myöhemmäksi.

Huolellinen neuvonta ennen munasolujen pakastusta on hyvin tärkeää. Neuvonnassa selvitämme, mistä munasolun pakastuksessa on kysymys ja käydään läpi pakastukseen liittyvät toiveet, mahdollisuudet ja riskit ja se, miten ikä vaikuttaa hedelmällisyyteen, munasarjojen hormonistimulaatioon ja siitä mahdollisesti saatavien munasolujen määrään ja laatuun. Kerromme, mitä tiedämme raskauden mahdollisuudesta munasolujen sulatuksen jälkeen ja lasten terveydestä.

Lisäksi selvitämme hormonistimulaation ja munasolujen keräyksen yleiset periaatteet ja riskit, jotka voivat liittyä lääkkeisiin (sivuvaikutukset), itse stimulaatioon (hyperstimulaatiosyndrooma eli OHSS-riski) sekä munasolukeräykseen tai myöhempään fertiliteettiin. Neuvontaa antaa sekä lapsettomuushoitoihin erikoistunut gynekologi että psykologi ja tarvittaessa myös muu hoitohenkilökuntaan kuuluva.

On mahdollista, että joudumme tekemään useampia munasolukeräyksiä, jotta mahdollisuus raskauden alkamiseen myöhemmin on riittävän hyvä.

Ennen munasolujen pakastusta on hyvä pohtia tilannetta, jossa henkilö ei tarvitsekaan pakastettuja munasolujaan tai on muuten estynyt itse käyttämästä niitä myöhemmin.

Kun päätös munasolujen pakastuksesta on tehty, suunnitellaan lääkärin kanssa munasarjojen hormonistimulaatio. Munasarjojen stimulaatiossa munarakkuloiden kasvua edistetään ihon alle pistoksina annettavan munarakkulan kasvua stimuloivan aivolisäkehormoni gonadotropiinin eli FSH-hormonin avulla. Munasolujen pakastusta varten munasarjoihin pyritään kasvattamaan useampia munarakkuloita kerrallaan. Kun kehittyvien munarakkuloiden koko ultraäänen perusteella katsottuna on sopiva, annetaan vielä ns. irrotuspistos (hCG tai LH), joka edesauttaa munasolun lopullista kypsymistä ja irtoamista. Munasolut otetaan talteen ultraääniohjatussa munasolujen keräyksessä.

Laboratoriossa munasolut etsitään munarakkulanesteestä ja kerätään maljoille, joissa on sopivaa viljelyliuosta munasoluille. Sen jälkeen munasolut puhdistetaan ympäröivästä tukisolukosta (granuloosasolut) entsyymin avulla. Entsyymi on vastaavaa, jota siittiö erittää hedelmöittäessään munasolua, jotta se pääsee tunkeutumaan tukisolukon läpi. Vain kypsät munasolut pakastetaan.

Munasolut pakastetaan ns. nopealla jäähdytyksellä eli vitrifikaatiolla. Pakastusliuoksissa on yleisesti solu- ja kudospakastuksessa käytettyjä kylmänsuoja-aineita. Munasoluja siirretään eri pitoisuuden omaavasta liuoksesta toiseen, ja siirretään lopuksi nopeasti erityiseen olkeen ja suoraan nestemäiseen typpeen. Koska kylmänsuoja-ainepitoisuudet ovat korkeita, ja jäähdytys tehdään nopeasti, vitrfikaatiossa ei muodostu jääkiteitä, jotka sulaessaan vaurioittaisivat solun rakenteita. Soluja säilytetään nestemäisessä typessä siihen asti, kunnes ne sulatetaan käyttöä varten.

Sirpa Mäkinen
vastaava Biologi