Talousosaamisen edistäminen

Piirretty lippispäinen poika seisoo omassa huoneessaan. Hänen ympärillään lentelee seteleitä. Senällä on Poikien Puhelimen juliste.

Poikien Puhelimen tuottamassa animaatiosarjassa puhutaan taloudesta nuorten ymmärtämällä tavalla. Lyhyiden ja vauhdikkaiden videoiden tarkoituksena on saada nuoret kiinnostumaan taloudesta sekä antaa tietoa ja käytännön vinkkejä talousosaamisen tueksi.

Taloudesta puhuminen voi kuulostaa puuduttavan tylsältä, minkä takia Poikien Puhelin lähestyy aihetta nuorille mielenkiintoisella tavalla. Animaatioiden arkiset tilanteet, joista 15-vuotias päähenkilö sekä tämän jo täysi-ikäinen isoveli itsensä löytävät, voisivat tapahtua miltei kenelle tahansa. Kun katsoja huomaa, että talouteen liittyvät asiat koskettavat myös häntä, herätää mielenkiinto tutkia asiaa tarkemmin.

Videot on pyritty pitämään pituudeltaan lyhyinä ja sisällöltään tiiviinä, jotta katsoja jaksaa keskittyä niihin aina alusta loppuun saakka. Jokaisen videon oheen on laadittu aiheeseen syventyvä teksti. Yhteensä 25 videosta koostuvassa sarjassa pureudutaan rahan ansaitsemiseen, kuluttamiseen, säästämiseen ja velkaantumiseen. Animaatiot muodostavat yhtenäisen tarinan, mutta toimivat myös yksittäin katsottuina. Myöskään huumoria ei ole unohdettu, vaan aiheesta huolimatta tunnelma videoissa pysyy keveänä.

Videosarjan 25 animaatiota julkaistaan vuoden 2020 aikana ja joka toinen torstai Poikien Puhelimen YouTube-kanavalla sekä Hyvä kysymys.fi-palvelussa.

Animaatiot soveltuvat mainiosti opetuskäyttöön ala- ja yläkouluissa. Mikäli sinulla herää kysymyksiä videosarjaan liittyen, ole rohkeasti yhteydessä Poikien Puhelimeen.

Lue aiheesta kirjoittamamme blogi täältä.

Osuuskunta Tradekan tekemä lahjoitus on mahdollistanut animaattorin palkkaamisen Poikien Puhelimen tiimiin sekä talousosaamista käsittelevän sarjan tuottamisen.