« takaisin Tulosta

Sivun sijainti: Etusivu » Tutkimus » Väestöntutkimuslaitos

Väestöntutkimuslaitos

Ydinalueemme ovat Suomen väestön rakenne ja hyvinvointi. Vuonna 1946 perustettu monitieteinen laitos tutkii syntyvyyttäparisuhteita ja seksuaalisuutta, perheiden hyvinvointia sekä ikääntymistä ja perhesukupolvien välisiä suhteita. Koordinoimme EU:n tutkimusinfrastruktuuriin kuuluvaa SHARE Suomi -tutkimusta sekä Generations and Gender Survey -tutkimusta Suomessa.

Väestöntutkimuslaitosta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö.

Vuosittain julkaisemme Perhebarometrin, väestötieteen vuosikirjan Finnish Yearbook of Population Research sekä työpapereita ja tutkimusraportteja.

Tutustu vuoden 2019 toimintakertomukseemme (PDF).

Pitkäaikainen väestötutkija Jarl Lindgren on menehtynyt

29.6.
Väestötutkija Jarl Lindgren menehtyi 4.3.2020 ja hänet saatellaan heinäkuussa haudan lepoon. Hän oli pidetty ja arvostettu monipuolinen tutkija, joka vaikutti Väestöntutkimuslaitoksella aktiivisesti 1960-luvulta aina vuoteen 1995 asti.

Suomi tarvitsee modernia väestöpolitiikkaa – asiantuntijaraportti julkaistaan syyskuussa

15.6.
Tiistaina 8.9.2020 Väestöliitto julkaisee asiantuntijaraportin kestävästä väestöpolitiikasta avoimessa verkkotapahtumassa. Tapahtumassa kuullaan myös Väestöliiton uudet väestöpoliittiset suositukset Suomelle.

Suomalaisille läheisten auttaminen on arkipäivää, selviää uudesta kirjasta

8.5.
Suomalainen auttaminen -kirja valottaa, miten perheenjäsenet, sukulaiset ja ystävät auttavat toisiaan nykypäivän Suomessa. Teos pohjautuu monivuotiseen Sukupolvien ketju -tutkimushankkeeseen, jonka tulokset on nyt tiivistetty yksien kansien väliin.

Väestöntutkimuslaitos etsii tutkijaa sekä tutkimusavustajaa

9.4.
Molempien työnkuva liittyy SHARE-tutkimushankkeen Suomen osuuteen sekä perheiden ja sukupolvien tutkimukseen.

9.8.2020 klo 19:50:29