Joulu nostaa pintaan perheiden kipukohtia. Uusi opas rohkaisee ottamaan asioita puheeksi läheisten kanssa.

Kolmessa pyöreässä kuvassa eri sukupolvien edustajat, lapset, vanhemmat ja isovanhemmat, viettävät aikaa yhdessä. Kirjan kansi.

Monessa perheessä mietitään nyt, kenen kanssa ja missä tunnelmissa joulua tänä vuonna vietetään. Perhesuhteet voivat olla etäiset tai tulehtuneet. Hämmentäviä, mieltä painaneita asioita voi olla vaikea ottaa puheeksi. Salaisuudet, käsittelemättömät asiat ja loukatut tunteet vievät terän vapautuneelta yhteiseltä joulunvietolta. Väestöliitto on julkaissut sukupolvien välisten suhteiden tueksi maksuttoman oppaan Kerro mulle! Verkko-pas käsittelee perheissä ja sukupolvisuhteissa hämmennystä aiheuttavia asioita ja esittelee 10 tärkeää sukupolvitaitoa.

Palautetta lukijoilta:
“Opas on erittäin käytännönläheinen ja antaa hyvin toimintaohjeita erilaisissa ongelmatilanteissa, joita oppaassa kuvataan.”
“Opas antaa vastauksia merkittävään määrään ongelmia, joita sukupolvisuhteessa voi olla.”

Kerro mulle! -oppaassa käsitellään tilanteita, tapahtumia ja tunteita, joista keskusteleminen sukupolvien välillä koetaan hämmentävänä. Opas sopii aikuisille sekä alakouluikäisille lapsille yhdessä aikuisen kanssa luettavaksi ja keskustelun herättäjäksi. Oppaaseen on koottu 20 lyhyttä tarinaa, joista viisi kerrotaan alakouluikäisen lapsen, kuusi välisukupolven ja yhdeksän isovanhemman näkökulmasta.

11-vuotiaiden ohjeita ja kommentteja hankaliin perhetilanteisiin:
“Salaisuudet tuntuvat lapsesta pahalta.”
“Perheen sisäiset riidat ovat surullisia.”
“Aikuisten pitäisi pyytää toisiltaan anteeksi, heidän pitäisi koittaa sopia riita.”

Oppaan ovat toimittaneet Väestöliiton Sukupolvien sopu -palvelujen vastuuasiantuntija Minna Oulasmaa sekä freelancerina työskentelevä opettaja, graafikko Viivi Waris, joka on toiminut myös oppaan ulkoasun suunnittelijana ja taittajana. Monet asiantuntijat ja eri järjestöjen edustajat ovat tuoneet oppaaseen oman arvokkaan panoksensa.

Oppaan loppuun on koottu käsiteltyihin teemoihin liittyviä linkkejä sekä tietoa apua tarjoavista tahoista sekä 10 tärkeää sukupolvitaitoa: