Maailma muuttuu, jos sitä muutetaan! Väestöliittossa käynnistyi tammikuussa 2017 nuorisotyöryhmä.

Mistä työryhmässä on kyse? Työryhmä on nuorten ääni Väestöliitossa. Ryhmä osallistuu Väestöliiton toiminnan suunnitteluun. Työryhmä tekee aktiivista kansalaisvaikuttamista - se ottaa kantaa yhteiskunnallisiin ongelmiin ja epäkohtiin. Työryhmä tekee myös kansainväliseen yhteistyötä.

Ryhmä koostuu noin 18-25-vuotiaita, yhteiskuntavaikuttamisesta kiinnostuneista nuorista.

Mitä ryhmä tekee? Työryhmä keskittyy kullekin jäsenelle tärkeiden teemojen ajamiseen, kuten tasa-arvon, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien, seksuaalikasvatuksen laadun tai kehitysyhteistyöteemojen edistämiseen. Toimintatapoja on monia.

Ryhmän sähköposti on nuorisotyoryhmä(@)vaestoliitto.fi

Seuraava hakuaika on vuoden 2019 lopulla ja siitä ilmoitetaan tarkemmin tällä sivulla.

Kauden 2019-2020 jäsenet ovat

Olen Vilja Luomala, 22, ja opiskelen valtio-oppia Tampereella, mutta juureni ovat vahvasti Vaasan seudulla. Opintoni ovat olleet suloinen sekamelska valtio-oppia ja informaatiotutkimusta, ja vapaa-ajalla harrastan partiota, lukemista, liikuntaa ja kielten opiskelemista. Nuorisotyöryhmään päädyin muissa järjestöissä stereotyyppisen yhteiskuntatieteilijän tavoin pyörittyäni. Tärkeimmät teemat minulle ovat nuorten ja etenkin sateenkaarinuorten asema yhteiskunnassa sekä seksuaalikasvatus varsinkin kielivähemmistöjen parissa.

Olen Anni Lämsä, 20. Tällä hetkellä vietän välivuotta, mutta tarkoituksena olisi jatkaa opiskeluita yliopistossa syksyllä 2019. Olen vaikuttanut lasten ja nuorten asioihin paikallisesti useita vuosia. Omana intohimona on sukupuoliin ja seksuaalisuuksiin liittyvät lainsäädännölliset asiat, yleinen opetustyö sekä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen seksuaaliterveys..

Jaana täällä, terve! Olen 21-vuotias sosiaalialan opiskelija Helsingistä. Yhteiskunnallinen vaikuttaminen on jo vuosia ollut suuri intohimoni ja sitä olen onnekseni päässyt tekemään mm. monissa vammaisjärjestöissä. Seksuaalioikeudet ja varsinkin vammaisten henkilöiden seksuaalioikeudet ovat kuitenkin henkilökohtaisesti sydäntäni lähimpänä olevia asioita ja ne saavat sisälläni asuvan maailmanparantajan kaikkein aktiivisimmilleen!

Heippa vaan! Mä oon Iida Yliannala, parikymppinen Helsinkiläistynyt etelä-pohjanmaalainen.  Vietän tällä hetkellä pääsykoekevättäni, olen töissä pienessä ruokakaupassa Herttoniemenrannassa ja harrastan vähän kaikennäköistä järjestötoimintaa sekä johdan markkinointia muutamassa eri projektissa. Mun juuret on opiskelijapolitiikassa, mutta nykyään mun sydän sykkii seksuaalikasvatukselle sekä -oikeuksille ja kansainvälisyydelle.

Heissan, mä oon Havu, 21-vuotias sukupuoleton aktivistiluonne Helsingistä. Päiviini kuuluu sosiaalialan opintoja, järjestöhommia, viestinnän pyörittelyä, kouluttamista, kulttuuria, kahvinjuontia, kissan silittelyä ja luonnossa oloa. Yhteiskunnallinen vaikuttaminen on jo pitkään ollut niitä tärkeimpiä asioita elämässä, ja tätä intohimoa toteutan niin ihmisoikeusaktivistina kuin partiojohtajana. Kaikista läheisimpiä minulle ovat seksuaalikasvatus- ja moninaisuuskysymykset, erityisesti sukupuolivähemmistöjen kantilta.

Moikka! Mä oon Miska Kulmala, 21-vuotias informaatioverkostojen opiskelija ja teekkari Espoosta (originally from Itä-Helsinki). Opintojen lisäksi oon töissä pienessä teknologiakasvatus-startupissa ja teen hommia meidän ainejärjestössä eli killassa. Oon jo pitkään miettinyt jotain väylää vaikuttaa itselleni tärkeisiin asioihin (sukupuoleltaan moninaisten oikeudet, sukupuolten tasa-arvo, seksuaalioikeudet), joten innolla oon Väestöliiton työryhmässä. Top 3 asiat mun elämässä tällä hetkellä on hyvät yöunet, vaihdossa olevien kavereiden kanssa meemien lähettely ja self-help kirjojen lukeminen.

Hei vain! Olen Emmi, 24-vuotias valtiotieteiden kanditaatti ja järjestöaktiivi Helsingistä. Niin yleisesti kuin akateemisestikin kiinnostuksen kohteisiini kuuluvat erottamattomasti nuoret, seksuaalioikeudet, yhdenvertaisuus sekä hyvinvointi. Väestöliiton nuorten ryhmä vaikutti omimmalta paikalta päästä vaikuttamaan näiden asioiden parissa. Rakastan eläimiä ja luontoa ja niiden parissa touhuilua, ukulelen rämpyttelyä, vegekokkailua sekä leffoja ja leffafestareita.

Heippa! Olen Ilo, 20-vuotias muunsukupuolinen mielenterveyskuntoutuja Tampereelta. Lähellä sydäntä ovat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeudet sekä mielenterveysaktivismi. Olen pyörinyt järjestötoiminnassa mukana parisen vuotta, aloitin Pirkanmaan Setalla nuorten vertaistukiryhmän vetäjänä ja kouluttauduin mielenterveyskuntoutujien vertaisohjaajaksi Kulttuuripaja Virralle syksyllä 2018. Isona musta tulee järjestöjyrä ja toivottavasti ihan oikea aktivisti!

Moikka! Olen Tuomas Lasanen, 21. Kasvanut olen Espoossa ja myöhemmin Vihdissä. Tätä nykyä opiskelen lääketiedettä Turussa toista vuotta. Kehitysyhteistyöhön sekä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksiin liittyvät teemat ovat lähellä sydäntä ja niihin pyrin vaikuttamaan. Opiskelujen ohella aikaa kuluu muun muassa lukemiseen ja luonnossa liikkumiseen.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi siitä suurennoksen.