Menneisyys kulkee aina uusparin mukana. Siksi onkin tärkeää luoda myös tulevaisuutta menneisyyden rinnalle. On hyvä, että uudella perheellä on yhteisiä unelmia: asioita, jotka sitovat perhettä yhteen. Toiset perheet ottavat kotieläimen, toiset tekevät jokavuotisen yhteisen matkan.

Myös todellisuuden kohtaaminen auttaa tulevaisuuden luomisessa. On hyvä huomata, että kaikki odotukset uudelta perhe-elämältä eivät välttämättä täyttyneetkään. Pettymys saattaa tulla esimerkiksi siitä, että suhde toisen lapsiin ei muodostu yhtä läheiseksi tai lämpimäksi kuin haluaisi. Toteutumattomia toiveita voi surra, mutta on hyvä iloita myös onnistumisista. Se, että perhe-elämä sujuu ja suhteet perheenjäsenten välillä ovat toimivia tai riittäviä, on kelvollinen saavutus. Kenenkään ei tarvitse pakottaa itseään tuntemaan sellaista, joka ei tule luonnostaan. Kaikkia perheenjäseniä kohtaan tulisi kuitenkin käyttäytyä reilusti ja ystävällisesti.

Koottu kirjasta Malinen, Vuokko ja Larkela, Pekka (2011): Parisuhde – uusperheen ydin. Väestöliitto.