Uusperheen ja parin kehitysvaiheet

03.10.2018 klo 13:13 - Tuottanut Väestöliitto
Uusperhe ei kehity hetkessä, vaan ihmissuhteiden muodostuminen vie aikaa. Joidenkin arvioiden mukaan uusperheen syntyminen vie keskimäärin seitsemän vuotta.

1. Uusperheen alkuun liittyy kuherruksen vaihe, jolloin rakastuneet näkevät kaiken hyvin myönteisesti, myös toisen lapset. Aikuisten ja lasten kokemukset voivat tässä vaiheessa poiketa. Lapset saattavat vielä surra eroa tai toivoa vanhempiensa yhteen paluusta. Toisaalta myös lapsilla voi olla toiveita, että nyt he saavat vihdoin oikean perheen. Ruusunpunaiseen alkurakkauteen kuuluu halu olla toisille mieliksi ja rakentaa perhettä. Vaihe voi kestää jopa kaksi kolme vuotta.

2. Toisessa vaiheessa todellisuus alkaa hiipiä esiin. Tämä ei ollutkaan niin helppoa. Monilla perheenjäsenillä nousee pintaan vaikeita tunteita. Riitoja syntyy ja ne saattavat pakottaa biologiset perheenjäsenet samalle puolelle. Uusi kumppani voi olla tässä vaiheessa kovilla. Tässä kohtaa on tärkeä vaalia aikuisten välistä sidettä ja vahvistaa parisuhdetta.

Vaikka tunteet alkavat vähitellen tasoittua, pari huomaa arjessa ryppyjä. Ongelmia on yhä: On erilaisia toimintatapoja ja perhekulttuureita, eivätkä odotukset uudelta perhe-elämältä välttämättä täytykään. Perheenjäsenet yrittävät määrittää rooliaan ja asemaansa perheessä. Ilmassa on paljon epävarmuutta. Uusperheessä luodaan pelisääntöjä, ja perheenjäsenet löytävät vähitellen omia paikkojaan. Jos paikkoja ei löydetä, vaarana on, että yhdessä perheessä toimii kaksi perhettä.

3. Myöhäisvaiheessa perhe alkaa vähitellen kiinteytyä ja tuntua todelliselta perheeltä. Myös parisuhteeseen on muodostunut turvallisuuden ja pysyvyyden tunne. Suhteet ja roolit perheenjäsenten välillä alkavat vakiutua, samoin suhteet perheen ulkopuolisiin ihmisiin.

Uusparin tulevaisuus

Menneisyys kulkee aina uusparin mukana. Siksi onkin tärkeää luoda myös tulevaisuutta menneisyyden rinnalle. On hyvä, että uudella perheellä on yhteisiä unelmia: asioita, jotka sitovat perhettä yhteen. Toiset perheet ottavat kotieläimen, toiset tekevät jokavuotisen yhteisen matkan.

Myös todellisuuden kohtaaminen auttaa tulevaisuuden luomisessa. On hyvä huomata, että kaikki odotukset uudelta perhe-elämältä eivät välttämättä täyttyneetkään. Pettymys saattaa tulla esimerkiksi siitä, että suhde toisen lapsiin ei muodostu yhtä läheiseksi tai lämpimäksi kuin haluaisi. Toteutumattomia toiveita voi surra, mutta on hyvä iloita myös onnistumisista. Se, että perhe-elämä sujuu ja suhteet perheenjäsenten välillä ovat toimivia tai riittäviä, on kelvollinen saavutus. Kenenkään ei tarvitse pakottaa itseään tuntemaan sellaista, joka ei tule luonnostaan. Kaikkia perheenjäseniä kohtaan tulisi kuitenkin käyttäytyä reilusti ja ystävällisesti.

Kirjoittajat: Parisuhteen asiantuntijat, Väestöliitto

Oliko tästä sinulle apua?

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

Nuorten ja nuorten aikuisten suhde-ja deittailuongelmien tuki Väestöliitosta

Ongelmia parisuhteessa? Entä deittailussa? Sinä alle 29-vuotias, Väestöliiton asiantuntija on tukenasi.