YouTube-kanalen

En pojke ser på sin telefon, den döljer hans ansikte

Pojkarnas telefon har haft en egen kanal på YouTube sedan 2014. Sedan år 2016 har vi publicerat en ny video minst en gång i veckan med avsikten att, i en miljö som redan är bekant för vår målgrupp, ta upp frågor som många pojkar funderar på men som kan kännas svåra att själv föra på tal.

I våra klassiska mjukisdjursvideor har vi med glimten i ögat svarat på frågor som ofta ställs i våra jourtjänster eller tagit upp teman som våra följare föreslagit. På YouTube-kanalen kan våra följare också kommentera videorna och ställa frågor som våra sakkunniga svara på så snart som möjligt under vardagarna. Sedan 2019 är kommentarfältet förhandsmodererat.

Under 2020 övergick vi från videor med mjukisdjur till att göra animationer av hög kvalitet. De tekniska framstegen på kanalen har möjliggjorts tack vare understöd för YouTube-verksamheten av Andelslaget Tradeka. Videorna är på finska men de har textning även på svenska och engelska. De publiceras förutom på YouTube-kanalen även på Hyvä kysymys -tjänsten. I anslutning till videorna publiceras även en fördjupande artikel – dessa finns tillsvidare endast på finska. Innehållen lämpar sig både för att ses självständigt och för användning i undervisningen.

Under 2021 bygger vårt YouTube-arbete på liveströmningar och att göra podcasts. Vår avsikt är att i högre grad engagera unga i den interaktion som är möjlig inom ramen för liveströmningarna. De tidigare producerade mjukisdjurvideorna och animationerna från 2020 kommer fortsättningsvis finnas kvar på kanalen och i Hyvä kysymys-tjänsten.