På bilden en pojke med svart luva som betraktar ett landskap med en älv och ett berg. Solen skiner på hans ansikte.

Pojkarnas Telefon

Tecknad bild av en pojkes huvud. Inuti huvudet står skrivet orden: sexualitet, framtid, våld, kroppen, känslor, relationer, psykisk hälsa, ensamhet, identitet, studier, värderingar, självkänsla, drömmar, mångfald, mobbning och vardag

Pojkarnas Telefon är en hjälpande telefon- och webbtjänst för pojkar och unga män.

Telefonjouren betjänar på svenska tisdagar 15.30–18 och torsdagar 13-15.30 på numret 0800 94884

På samtalen svarar en vuxen, utbildad man, väl införstådd med frågor som är aktuella för många pojkar. Vi erbjuder ett lyssnande öra och någon du kan prata med samt nyttig information för alla slags problem och situationer. Samtalen är avgiftsfria och du får vara anonym.

Chatten betjänar på svenska onsdagar 15.30-18.

Pojkarnas telefons chatt hittar du i nere till höger på den här sidan. Chattdiskussionerna sker på tu man hand tillsammans med en av Pojkarnas telefons anställda, och liksom telefonsamtalen i förtroende.

Alla våra medarbetare kan inte svenska, så tillsvidare erbjuder vi tvåspråkig service bara på de ovannämnda tiderna. I chatt- och telefonkalendern på Luckan Unginfos sidor hittar du information om andra svenskspråkiga telefon- och chattjänster och deras öppethållningstider.

Pojkarnas telefon på sociala medier

På vår YouTube-kanal hittar du våra videor och animationer. I videorna fokuserar vi på sex olika huvudteman: relationer, kroppen och att växa upp, sexualitet, fritid och fenomen, psykiskt välmående samt ekonomiska färdigheter. Videorna är på finska men har även svenska och engelska undertexter. Från och med 2021 publicerar vi inte nya animationer, men du kan fortsättningsvis skriva kommentarer eller frågor i kommentarfältet, även på svenska. Vår YouTube-verksamhet fortsätter med livestreams varje torsdag 16-18 och ett nytt avsnitt av vår Poikast-videopodcast en gång i månaden. Tyvärr finns de här innehållen endast på finska.

Du hittar oss också på Instagram @poikienpuhelin

Boken Pakko kysyä – Ohjeita seksiin, kasvuun ja seurusteluun (endast på finska) gavs ut 2016 och riktar sig särskilt till 11–15-åriga pojkar. Den tar upp några av de vanligaste samtalsämnena hos Pojkarnas telefon: puberteten och att växa upp, sex och att sällskapa.