På bilden en pojke med svart luva som betraktar ett landskap med en älv och ett berg. Solen skiner på hans ansikte.

Pojkarnas Telefon

Tecknad bild av en pojkes huvud. Inuti huvudet står skrivet orden: sexualitet, framtid, våld, kroppen, känslor, relationer, psykisk hälsa, ensamhet, identitet, studier, värderingar, självkänsla, drömmar, mångfald, mobbning och vardag

Pojkarnas Telefon är en hjälpande telefon- och webbtjänst för pojkar och unga män.

Telefonjouren betjänar på svenska tisdagar 15.30–18 och torsdagar 13-15.30 på numret 0800 94884

På samtalen svarar en vuxen, utbildad man, väl införstådd med frågor som är aktuella för många pojkar. Vi erbjuder ett lyssnande öra och någon du kan prata med samt nyttig information för alla slags problem och situationer. Samtalen är avgiftsfria och du får vara anonym.

Chatten betjänar på svenska onsdagar 15.30-18.

Pojkarnas telefons chatt hittar du i nere till höger på den här sidan. Chattdiskussionerna sker på tu man hand tillsammans med en av Pojkarnas telefons anställda, och liksom telefonsamtalen i förtroende.

Alla våra medarbetare kan inte svenska, så tillsvidare erbjuder vi tvåspråkig service bara på de ovannämnda tiderna. I chatt- och telefonkalendern på Luckan Unginfos sidor hittar du information om andra svenskspråkiga telefon- och chattjänster och deras öppethållningstider.

OBS! Undantag i jourens öppettider

4-8 juli har telefon- och chattjourerna begränsade öppettider, klockan 13-16. Tyvärr har vi ingen svenskspråkig dejourering den veckan.

11-31 juli håller vi sommarpaus, och telefon- och chatt-jourerna har  stängt.

Från och med 1 augusti är jourerna öppna som vanligt igen.

Om du känner du vill prata med någon under juli månad kan du kontakta t.ex.:

Barn- och ungdomstelefonen
Ärligt talat-chatten
Svenskspråkiga kristelefonen
eller checka andra samtalsjourer på Unginfos chatt & telefonkalender

Trevlig sommar!

Pojkarnas telefon på sociala medier

OBS! Våra innehåll på YouTube, Twitch och Instagram är på finska.

Poikast är en interaktiv podcast som streamas live på Pojkarnas telefons Twitch-kanal en gång per månad. I diskussionen deltar experter som inbjudna gäster, Pojkarnas telefons sakkunniga och som representant för unga, vår podcastvärd Eevert. Det går att lyssna på avsnitten i efterhand på Spotify. Diskussionerna är på finska.

Följande Poikast-avsnitt:

On 31.8 kl 16-17: Vi diskuterar porr med Ina Mikkola

Livestreamen KellariLIVE streamas på torsdagar klockan 16 på vår Twitch-kanal. Då utlovas lugnt häng och gaming med Soijis och RanPo. Du kan medverka i streamen genom att via chatten kommentera eller ställa frågor om sådant du undrar över till våra sakkunniga.

På vår YouTube-kanal hittar du också fartfyllda videor, som fokuserar på sex olika huvudteman: relationer, kroppen och att växa upp, sexualitet, fritid och samhällsfenomen, psykiskt välmående samt ekonomiska färdigheter. Videorna är på finska, men har även svenska och engelska undertexter.

Du hittar oss också på Instagram.

På vår Discord-server kan du snacka med andra på den allmänna kanalen.

Boken Pakko kysyä – Ohjeita seksiin, kasvuun ja seurusteluun (endast på finska) gavs ut 2016 och riktar sig särskilt till 11–15-åriga pojkar. Den tar upp några av de vanligaste samtalsämnena hos Pojkarnas telefon: puberteten och att växa upp, sex och att sällskapa.