YouTube-työ

Poika katsoo puhelintaan, niin etteivät hänen kasvonsa näy.

Poikien Puhelin on vaikuttanut YouTubessa omalla kanavallaan vuodesta 2014. Vuodesta 2016 olemme julkaisseet videoita vähintään kerran viikossa, tavoitteena ottaa kohderyhmälle tutussa verkkoympäristössä puheeksi asioita, jotka askarruttavat monia poikia, mutta joiden puheeksi ottaminen voi olla vaikeaa.

Helposti lähestyttävillä käsinukkevideoilla olemme pilke silmäkulmassa vastailleet päivystyspalveluissa usein kysyttyihin kysymyksiin ja käsitelleet seuraajamme ehdottamia aiheita. YouTube-kanavalla seuraajamme voivat myös kommentoida videoita sekä esittää kysymyksiä, joihin asiantuntijamme vastaavat mahdollisimman pian arkipäivisin. Kommenttikenttää on ennakkomoderoitu syksystä 2019 lähtien.

Vuoden 2020 aikana olemme siirtyneet kotikutoisista käsinukkevideoista laadukkaasti tuotettuihin animaatioihin. Kanavan tekniset harppaukset on mahdollistanut Osuuskunta Tradekan Poikien Puhelimen YouTube-toimintaan myönnetyt lahjoitukset. Videot on tekstitetty suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, ja YouTube-kanavan lisäksi ne julkaistaan myös Hyvä kysymys -palvelussa. Kunkin videon oheen on tuotettu aiheeseen tarkemmin syventyvä artikkeli. Sisältöjä sopii nuorten omaehtoisen katselun lisäksi myös opetuskäyttöön.

Vuonna 2021 siirrymme YouTube-työssä livestriimeihin ja podcasteihin. Tarkoituksenamme on osallistaa nuoria enenevissä määrin livestriimeissä tapahtuvan vuorovaikutuksen kautta. Aikaisemmin tuotettuja käsinukkevideoita sekä vuoden 2020 aikana tuotetut animaatiot jäävät kuitenkin katsottavaksi kanavalle sekä Hyvä kysymys -palvelussa.